Sygeplejerskeuddannelsen hos VIA University College vil forbedre de studerendes motivation, læring, mestring og overgang til arbejdslivet ved at bruge virtual reality i undervisningen.

Umiddelbart rimer sygepleje mere på omsorg end på teknologi. Men faktisk fylder teknologi mere og mere i sygeplejen på hospitaler og i den kommunale hjemmepleje. Det skriver VIA University College i en pressemeddelelse.

Derfor vil VIA her fra efteråret 2024 anvende virtual reality (VR) på tværs af fag til at lære de sygeplejerskestuderende, hvordan de bedst håndterer patientsituationer, når de fremover står ude i virkelighedens verden.

Brugen af VR bliver sat i spil på alle VIAs udbud af sygeplejerskeuddannelsen – i Aarhus, Horsens, Randers, Silkeborg, Herning, Holstebro og Viborg.

Konkret vil de studerende på VIAs sygeplejerskeuddannelser iført VR-briller og i et computergenereret realistisk miljø – blive trænet i at håndtere forskellige virkelighedsnære, sundhedsfaglige situationer. Det vil ske ved at anvende en nyudviklet VR-platform, som VIA Sygeplejerskeuddannelsen har investeret i. Platformen indeholder en stribe autentiske scenarier, som de sygeplejestuderende med stor sandsynlighed kommer til at stå i som færdiguddannede.

Et scenarie er for eksempel, at de studerende iført en VR-brille vil være i stand til at supplere deres læsning af pensum med virtuelle tredimensionelle hjerter og lunger i faget anatomi og fysiologi.

Andre VR-muligheder er blandt andet, at de sygeplejerskestuderende får mulighed for at øve genoplivning på hospitalet fra et klasselokale samt at teste egne evner til at bevare overblikket i en presset aftenvagt som sygeplejerske på en hospitalsafdeling.

Nu kan sygeplejeelever kastes ud i for eksempel genoplivning, uden at et rigtigt liv er på spil. Det sker med virtuel reality-teknologi. Pressefoto