Fra næste år vil 10. klasses elever i Randers kunne få en efterskoleoplevelse uden at skulle på efterskole.
Samme dag som regeringen lancerede sit udspil om en uddannelsesreform, der blandt andet vil betyde, at 10. klasse vil blive afskaffet, landede en pressemeddelelse i indbakken her på avisen.
Den var fra Randers Friskole, der fortæller om et nyt, innovativt tiltag på skolen: et særligt tilbud i 10. klasse, som vil give det bedste fra et efterskoleophold – sammenhold, rejser og oplevelser – samtidigt med, at eleverne kan sove i deres egne senge hjemme hos far og mor.
Timingen var tilfældig, forsikrer skoleleder på Randers Friskole, Jens-Henrik Kirk, der ikke lader sig skræmme af regeringens udspil:
»Det er stadig kun et forslag, og selv hvis det bliver vedtaget, er det først fra 2030,« siger han. »Så jeg tager det stille og roligt.«
Vil skabe socialt bånd
Dermed vil skolen til august næste år stadig søsætte det nye koncept, som henvender sig til elever, der gerne vil have efterskoleoplevelsen, men som enten ikke er klar til at flytte på en efterskole eller som synes, at et efterskoleophold er for dyrt.
Konceptet er udviklet sammen med de ældste elever på Randers Friskole, der er kommet med ønsker til en 10. klasse, der skal fremme faglig udvikling, personlig dannelse og stærke sociale bånd blandt eleverne.
Det sociale bånd skal især udvikles gennem oplevelser som rejser i og udenfor Europa, ture rundt i Danmark, en skitur, adventure-oplevelser og filmaftner.
Mulighed for prøvefri
Indholdet er ikke helt låst fast endnu, men der vil blandt andet blive mulighed for at tage 10. klasse uden de afsluttende prøver, hvis eleven og forældrene ønsker det. Det vil kunne give et åndehul inden næste uddannelse og er noget, der er gode erfaringer med andre steder i landet, lyder det fra Jens-Henrik Kirk.
Kernen i det nye 10. klasse-program er de fire søjler faglighed, dannelse, fællesskab og læring gennem oplevelser. Det vil ske gennem en kombination af traditionel undervisning, projektarbejde og praktik, som vil give eleverne mulighed for at udvide deres kompetencer og få skærpet deres faglighed.
Eleverne vil også få praktiske livsfærdigheder som at forstå privatøkonomi, navigere i det offentlige eller mestre dagligdagsopgaver som madlavning eller cykelreparation.
Efter 2030
Hvad der vil ske med tilbuddet efter 2030, hvis regeringens udspil bliver vedtaget, er usikkert. Men Jens-Henrik Kirk kan også se muligheder.
»10. klasse vil stadig være en mulighed for elever, der får specialundervisning, så det kunne være, at man skulle tilrettelægge tilbuddet til dem,« siger han, selv om han har svært ved at se det positive i regeringens udspil:
»Trivslen blandt de unge bliver ikke bedre med det her. Der er mange ting i det, som ikke er godt. Der er en gruppe, der har brug for et ekstra dannelsesår,« fortæller han og slutter:
»10. klasse skal ikke være for alle, men det skal være der for de, der har brug for det.«