Omkørslerne fortsætter på motorvejen rundt om Randers frem til 2025. Se hvor langt arbejdet er kommet.

Der bruges mere end 231 millioner kroner på at forbedre tre tilslutningsanlæg på motorvejen ved Randers, og samtidig skal der etableres en støjvold på den østlige side af motorvejen mellem Viborgvej ved Hornbæk og Hobrovej i Helsted.

Det giver køproblemer flere steder langs motorvejen og på indfaldsveje til Randers.

Den gode nyhed er, at det er færdigt i 2025. Den dårlige er, at du indtil da skal regne med spærringer af afkørsler, delvise lukninger om natten og en del omkørsler.

Din Avis forsøger at give dig et overblik.

Der knokles på for, at cyklisterne igen kan køre i højre side ind mod Randers. Når du læser dette, burde cyklisterne være fri for den dobbeltrettede cykelsti på den nordlige side af Viborgvej. De skal i stedet køre i et spor på den gamle asfalt tættest på vejen. Løsningen er midlertidig. Til efterårsferien burde det være helt færdigt.

Viborgvej

På Viborgvej er Vejdirektoratet tæt på at være færdig med at lægge asfalt på et nyt ekstra spor mellem Fladbrovej og ned til Olivarius Jürgensens Vej tæt på Netto. Der er bygget en støttemur langs Viborgvej på de arealer, som Vejdirektoratet har eksproprieret i naboernes haver. Og på et senere tidspunkt skal en vendeplads ved Åge Beks Vej laves igen.

»Vi forventer snart at have lavet en mere eller mindre midlertidig løsning med det nye spor. Vi skal hurtigst muligt have lavet cykelstien på den sydlige side igen, så vi slipper for den dobbeltrettede cykelsti på den nordlige side. Det er noget bøvl, og vi ved godt, at det ikke er en sikker løsning, især ikke når efterårsmørket sænker sig,« siger projektleder Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet.

Når du læser dette, burde cyklisterne være fri for den dobbeltrettede cykelsti på den nordlige side af Viborgvej. De skal i stedet køre i et spor på den gamle asfalt, tættest på vejen. Løsningen er midlertidig. Til efterårsferien burde både det ekstra spor, fortovet og cykelstien på den sydlige side stå klar.

Hverken lyssignaler eller venstresving mod Råsted bliver færdige før tidligst i slutningen af 2024. Dronefoto: Kenneth Stoll-Demant

Afkørsel 39 Randers N

Frem til mandag 21. oktober er tilkørsel 39 Randers N spærret i nordgående retning. Der skal tilføjes et ekstra tilkørselsspor. Så hvis du skal nordpå mod Aalborg fra Hobrovej og Helsted, anbefaler Vejdirektoratet, at du tager tilkørslen sydpå til Afkørsel 40 Randers C. Den tilkørselsrampe blev færdig for et par uger siden. Når du kører af ved Afkørsel 40, kan du ikke dreje til venstre på rampen. Derfor skal du dreje til højre, tage rundkørslen ved Hornbæk Auto og køre tilbage mod Afkørsel 40, før du kan komme på den nordgående rampe mod Aalborg. Flere læsere har peget på, at man lige så godt kan tage landevejen (rute 180) mod Tilkørsel 38 Purhus.

De to sydlige ramper er færdige. Men da der også skal forlægges en cykelsti og nedlægges en cykeltunnel langs Hobrovej, kan du stadig ikke dreje til venstre, når du kører på den sydøstlige frakørsel. Så skal du mod Råsted, er du nødt til at tage en svingtur i rundkørslen ved Hobrovej og Nordskellet.

»Vi håber, at cykelstien kan laves færdig før jul. Men det afhænger af, hvornår den nordlige rampe er udvidet,« lyder det.

Senere skal de to rampekryds signalreguleres. Men det bliver først i 2025. En ny samkørselsplads skal også stå klar i det fjerde ben i rundkørslen mod Helsted.

Du kan stadig ikke svinge til venstre ind mod byen, hvis du kommer nordfra på E45 ved Afkørsel 40 Randers C. Her skal du hen mod rundkørslen ved Hornbæk Auto og så tilbage igen. Næste år kommer der en ekstra bro på den norldige side af motorvejsbroen. Dronefoto: Kenneth Stoll-Demant

Afkørsel 40 Randers C

Ved afkørslen fra nord mod syd er der stadig en omkørsel. For området, hvor du kunne svinge til venstre ind mod byen, skal bruges som arbejdsplads.

»Vi regner ikke med, at venstresvinget ved rampen bliver klar i den kommende fremtid. Pladsen bliver brugt som arbejdsplads til entreprenørerne. Og på et tidspunkt til næste år går vi i gang med at hægte et ekstra spor på motorvejsbroen ved Viborgvej, så det kan godt være, at vi ikke ændrer omkørslen, før den er klar,« forklarer Robin Højen Madsen.

På den østlige side, altså tættest på Randers midtby, bliver der ikke pillet ved de to ramper før engang i 2025. Som før nævnt er det det samme med det ekstra spor på broen, der først hægtes på i 2025.

Den tidligere pendlerplads vest for motorvejen bliver brudt op på et tidspunkt.

»Og så bliver den overdraget til den nærmeste nabo. Men først når vi er færdige med at arbejde i området,« forklarer Robin Højen Madsen.

Først i slutningen af 2025 bliver rampekrydsene signalreguleret. Et dobbelt venstresving etableres fra den sydlige frakørselsrampe mod vest. Derefter kommer der et ekstra ligeudspor i vestlig retning over broen. Forarbejdet til den nye støjskærm på østsiden af motorvejen mellem Viborgvej og Svejstrupvej er så småt gået i gang. Men det store træk tages først til næste år.

Støjskærmen bliver syv meter høj og cirka to kilometer lang. Vejdirektoratet finansierer støjskærmen fra Viborgvej til Campen Auktioner, og Randers Kommune finansierer skærmen det sidste stykke fra Campen Auktioner til Svejstrupvej.

Her kan du godt forvente, at der bliver strækninger, hvor du i perioder kun kan køre 80 kilometer i timen, mens støjskærmen bygges.

Når der på et tidspunkt næste år kommer endnu en bro ved Sdr. Borup, gøres det meste af arbejdet om natten. Du vil kunne køre over ramperne, lyder det. Dronefoto: Kenneth Stoll-Demant

Afkørsel 43 Sdr. Borup

Ved Sdr. Borup vil du stort set kunne køre uhindret igennem, selvom der også er store ændringer på vej her. Du kan dog godt forvente en fartbegrænsning på 80 kilometer i timen i meget lang tid omkring hele anlægget og i perioder langsom kørsel om natten, lyder det.

Den nordvestlige rampe er klar, mens de andre ramper først bliver udvidet i 2025. Til gengæld er entreprenørerne i fuld gang med at gøre klar til et ekstra vejspor over motorvejen. Det er formentlig først klar til at blive sat på i 2025.

»Og når vi for alvor går på tværs, får det lidt gener. Men vi regner med, at det bliver om natten, og desuden kan man stadig køre tværs over ramperne, mens vi sætter broen på plads,« lyder forventningen.

Og så går den sidste del af etapen ud på at rette rundkørslen ud. Du skal kunne køre ligeud mod Assentoft, mens der etableres et firebenet og signalreguleret kryds i stedet. Her skal Merkurvej og Munkdrupvej forlægges til en vej. På den modsatte side vil du finde Stånumvej. Og kører du ligeud, lander du på Ringvej Syd.