Der skal spares 26,8 mio kroner ved at omlægge specialundervisningen. Skolerne får dermed ny krævende rolle.

Randers Kommune har lavet en plan for, hvordan man både kan spare penge og forbedre undervisningen for børn med særlige behov i folkeskolen.

Planen har flere vigtige konsekvenser og her får du den i et kort overblik:

Mere inklusion i folkeskolen:

Kommunen vil gerne have, at flere børn med særlige behov bliver i de almindelige klasser i stedet for at blive sendt til specialundervisning. Dette skal ske ved at skabe bedre læringsmiljøer i de almindelige skoler, så børnene kan blive en del af fællesskabet og ikke bliver adskilt. Der vil især blive arbejdet på, at de små klasser (0.-3. klasse) ikke sender så mange børn til specialtilbud, medmindre de har meget store udfordringer.

Besparelser:

For at få styr på økonomien vil der blive skåret i udgifterne til specialundervisning. Det betyder, at pengene til specialklasser bliver reduceret med 10%, og der bliver sparet penge på Ungdomsskolen, Oust Mølleskolen og Trekløverskolen. Samtidig vil man prøve at spare penge på transporten af børn til specialundervisning, og det 12. skoleår vil ikke længere blive tilbudt. Disse besparelser skal tilsammen give kommunen en årlig besparelse på ca. 8,3 millioner kroner i 2025 og 18,5 millioner kroner fra 2026.

Ny betalingsmodel:

I fremtiden skal almindelige skoler betale den fulde pris, hvis de sender en elev til specialundervisning. Tidligere betalte de kun en fast pris, uanset hvad tilbuddet kostede. Denne ændring skal sikre, at der er bedre sammenhæng mellem, hvor mange børn skolerne sender afsted, og hvor mange penge de bruger på det.

Længerevarende økonomiske udfordringer:

Selvom planen vil spare penge, vil der stadig være et økonomisk problem i 2025, hvor kommunen regner med et underskud på 18,9 millioner kroner. Dette underskud skal betales af over de næste fem år, og det vil kræve, at der spares yderligere penge på skoleområdet. Derfor vil der være færre penge til skolerne, hvilket betyder færre lærere og færre penge til aktiviteter for eleverne i specialklasserne.

Ændringer i undervisningen:

Planen handler ikke kun om besparelser. Der er også sat penge af til at forbedre undervisningen. Et nyt pædagogisk team skal hjælpe skolerne med at blive bedre til inklusion, og der skal være bedre samarbejde mellem skoler, PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og familierne. Desuden vil man investere i, at lærerne bliver bedre til at arbejde med inklusion, og det skal på sigt spare penge, fordi flere elever kan blive i de almindelige klasser.

Kort sagt vil Randers Kommune spare penge ved at have færre børn i specialundervisning og i stedet satse på at inkludere dem i de almindelige klasser. Det vil dog også betyde færre penge til skolerne og mindre hjælp til de børn, der har brug for specialundervisning.