Der er ny indretning for over en million kroner. Takket være købmandsskab og sociale medier, lyder det fra uddeler Thomas Andersen fra Dagli’Brugsen i Gjerlev.
Det er takket være frisk købmandsskab, hurtige handler og et øje for især billige partier kød, der nu gør, at Dagli’Brugsen i Gjerlev renoverer butikken i stort omfang. Prisen ligger langt over en million kroner.
Det fortæller uddeler i Dagli’Brugsen i Gjerlev, Thomas Andersen. Han overtog posten i 2019, og siden dengang er omsætningen vækstet med 90 procent, siger han.
Dermed går Dagli’Brugsen i landsbyen Gjerlev, nord for Randers, imod strømmen. Siden 2017 er der lukket langt over 280 købmandsbutikker og brugser rundt om i Danmark.
Og inden du får opskriften på, hvordan man får en lille brugs i Gjerlev til at give så markant et overskud, skal du høre, hvad der nu sker af nye ting.
2019 var vendepunktet
»Den her ændring af butikken betaler vi selv fuldt ud. Væksten er kommet med de folk, vi allerede har ansat,« lyder det stolt fra uddeleren, der er ansat af SuperBrugsen i Hadsund.
Folkene fra Hadsund overtog i 2019 den skrantende Dagli’Brugs i landsbyen nord for Randers, og siden har butikken under uddelerens lederskab undergået flere markante fysiske forandringer.
Blandt andet er tankanlægget opgraderet. Der er lavet bedre vareramper og andre forbedringer, der gør driften lidt nemmere for de seks fuldtidsansatte og godt 20 ungarbejdere. Blandt andet har en større kloakering på pladsen foran sørget for, at kunderne ikke skal gå på paller for at komme tørskoet ind i butikken under heftige regnskyl.
Færre butikker – især på landet
Fra 2017-23 er antallet af dagligvarebutikker i Danmark faldet med 244 styk.
Det svarer til hver tiende. De fleste af de lukkede dagligvarebutikker ligger uden for de store byer.
Det viser tal fra De Samvirkende Købmænd og Landdistrikternes Fællesråd.
I juni 2024 lukkede Coop 19 butikker rundt i hele landet. Og solgte 35 til andre detailkæder.
Markant ny indgang
Og nu ændres der væsentligt i butikkens udseende, der med Thomas Andersens egne ord virker lidt nedslidt og umoderne.
I dag træder du ind i et firkantet, højloftet rum med glasruder øverst, og du bliver ledt til højre, direkte ind til kassen, før du igen skal dreje mod venstre for at komme ind i butikken, hvor slagterafdelingen med en fast ansat slagter ligger i den ene ende.
»Vi ændrer indgangspartiet, gør det visuelt lavere og sætter en glasfacade op midt i den nuværende indgang, der sender dig til venstre ind i butikken. Her hæver vi gulvet til den samme højde og indretter en helt ny frugt- og grøntafdeling med helt nye kølemontrer. Vi flytter rundt på blandt andet vinafdelingen og vores bagerafdeling, så det fremstår mere moderne og lyst. Samtidig sætter vi træpaneler op på væggene langs loftet, så det fremstår mere tidssvarende,« lyder den hurtige indføring i de mest markante ændringer.
Butikken lukker ikke, mens renoveringen står på imellem uge 43 og 46.
»Der kan være en enkelt dag, hvor det kan knibe med at holde åbent. Men det finder vi en løsning på,« fortæller Thomas Andersen.
Vildskab og kontakter
Og hvordan kan det så lade sig gøre at lave så markante ændringer i en brugs i en landsby nord for Randers med 655 indbyggere?
Hemmeligheden er godt købmandsskab, gode kontakter, risikovillighed og en del vildskab, afslører Thomas Andersen, der startede karrieren i fødebyen Spentrups Brugs, hvor han er udlært. Siden blev han souschef hos SuperBrugsen Østbyen i Randers, derefter kom han til Vesterbro Torv i Aarhus, og han vendte tilbage til SuperBrugsen i Spentrup som souschef. Efter halvandet år i Kongerslev fik han jobbet i Dagli’Brugsen i Gjerlev, der dengang var næsten slidt ned og bar rundt på et underskud.
»Vi satser på hele lortet flere gange om ugen med gode tilbud på især kød. Jeg handler hele tiden, også når jeg har ferie og fri. Vi opkøber mindre partier godt kød og laver gode tilbud på Facebook, som du kan reservere og hente dagen efter,« lyder den lidt banale forklaring.
Hemmeligheden er at skabe et flow igennem butikken, når kunderne strømmer til for at få del i de gode tilbud. De kommer, ifølge uddeleren, især fra Randers, men også så langt væk som Kongerslev og Hadsten.
Og lige ved siden af mayonnaisen og kødpålægget står der andre varer, såsom et sengesæt i satin, en nødradio eller lyskæder til fornuftige penge. Så man kan næsten ikke undgå at blive fristet af noget i den lille butik.
SoMe Brugs
Salgsmetoderne betyder, at Thomas Andersen og de faste ansatte flere gange om ugen stiller sig op til billeder og video, hvor de fortæller om tilbuddene på sociale medier. Det kræver sit at ville bruge sig selv på den måde.
En rigtig god hjælp er også, at salgsassistent Martin Hovaldt Jørgensen trækker et stort medie-læs. På TikTok er han kendt som Albinoen fra Gjerlev. Her har han over 60.000 følgere, mens lidt over 7.000 følger ham på Instagram. Lige nu kan du se ham i en serie på TV2 Østjylland, hvor han er en af ‘De Unge Købmænd’.
»Han er bare rigtig dygtig og rigtig rar. Og han er især god til at tage sig af ungarbejderne. Faktisk har vi en venteliste på mere end 50 unge, der gerne vil ansættes hos os,« lyder det fra Thomas Andersen.