Pædagogernes fagforbund BUPL er forfærdede over det nye budget, der giver børnene et hak og færre pædagoger.

BUPL Østjylland er forfærdet over det netop indgåede budgetforlig, om et flertal i Randers byråd har besluttet.

Hvad offentligheden ikke umiddelbart kan læse af budgetmaterialet er, at store dele af kommunens økonomiske efterslæb tørres af på de mindste børn og de mest sårbare børn i kommunen, mener pædagogernes fagforbund.

»Når man forringer mulighederne for, at pædagoger i vuggestuer og børnehaver kan forebygge og sikre de mindste børn et godt børneliv og god trivsel, vil man skubbe regningen over på skoleområdet og på det sociale område på sigt. Her bliver regningen bare mangedoblet. Det er simpelthen dårlig og kortsigtet budgetlægning,« slår Anne Grethe Rosenberg, formand for BUPL Østjylland fast.

Kigger på de spareforslag der skal føres ud i livet, så laver man blandt andet en teknisk regulering. De pædagogiske ledere i dagtilbuddene indregnes fremover endnu mere i normeringen. Det betyder i praksis, at der er færre pædagoger på stuerne. For ledernes opgaver bliver ikke mindre fremover, lyder det. Men udadtil lyder det fint og normeringen er ’pæn’.

Og fremover skal der ikke længere visiteres elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisningstilbud. Det betyder at børnehaverne og skolerne ikke længere kan anbefale at sende særligt udfordrede børn hen i et specialtilbud. De fleste elever vil lande midt i en helt almindelig folkeskoleklasse de første skoleår.

Når du spørger borgmester Torben Hansen (S), så har han en anderledes vinkel på besparelsen. Især på området omkring specialskolerne, hvor der skal spares op til 10 procent af budgettet. Da Din Avis talte med ham havde vi ikke BUPL’s bekymringer. Derfor er svaret meget generelt.

Anne Grethe Rosenberg er bekymret.

»Samtidig gennemtrumfer forligspartierne med borgmesteren i spidsen igen i år en gigantisk forringelse på de allermest sårbare børn på specialskolerne. Det får vidtrækkende konsekvenser for de mest udsatte børns livskvalitet. Det er simpelthen katastrofalt,« siger formanden og appellerer til, at forligspartierne besinder sig og freder børnene.

»Der ligger jo faktisk en handleplan for den faglige og økonomiske udvikling på hele specialundervisningsområdet. I den ligger jo også, hvordan man gør i forhold til de børn, der starter i skole. Der vil være nogle, der skal starte direkte på specialskole, og der vil så være andre, hvor man siger, at nu sætter vi ekstra kræfter ind i skolestarten,« lyder det.

»Jeg synes, at vi har forsøgt at gøre det her budget så ansvarligt som overhovedet muligt. Og det er klart, at der er nogle ting her, som ikke er specielt rare. Tolærerordningen fortsætter i indskolingen, netop for at de børn, der starter, får en så god skolestart som muligt,« siger borgmester Torben Hansen.

Ifølge BUPL’s beregninger kommer besparelserne til at betyde mellem 16 til 20 pædagoger færre til børnene i daginstitutionerne og mellem 35 til 40 pædagoger færre til børnene på specialskolerne.

Rosa Lykke Yde (SF) valgte at forlade forhandlingerne som det sidste røde parti torsdag aften. Hun fik ikke nogen indflydelse på budgettet. Da Din Avis taler med hende, er hun stadig harmdirrende.

»Man laver sådan en model, hvor man tror, at man med pres og tvang og økonomiske incitamenter kan presse skolerne til at opbevare flere børn, der jo har behov for at få specialiseret tilbud. Og det kommer de så i hvert fald ikke til at kunne få de første 3-4 skoleår.«

Hun mener det betyder, at specialskolerne dermed er truet på eksistensen.

»Altså der er jo ikke et direkte forslag, der hedder ’nu lukker vi en specialskole’, men konsekvensen bliver jo kæmpestor også for deres eksistens. På Trekløverskolen alene skal man jo have 24 medarbejdere, og de har i forvejen jo været udsat for enorme besparelser de sidste 4 år. Så der er jo stort set ingen specialisering tilbage, og hvis man samtidig ikke kan modtage indskolingselever, så er det starten på enden på de specialiserede skoletilbud i Randers.«

Hun tilføjer:

»Jeg er svært ved at se, at det betyder at folkeskolen bliver første valg, også for alle de andre børn, der jo nu skal sidde ude på almindelige områder og se at lærer og pædagogressourcer bliver brugt på at sikre, at de børn der har specialiserede behov, kan rummes i de der klasser. Det kommer til at gå ud over alle børn.«