Green Comfort fra Randers satser på stor vækst de kommende år. Efter 30 år i skobranchen er man klar til næste skridt.
For 30 år siden satte Jesper Stærmose første skridt mod det, der i dag er blevet en succeshistorie uden lige.
En kælder i villaen på Tebbestrupvej i Vorup udgjorde dengang hele virksomhedens areal.
Her begyndte han og en partner at eksperimentere med et særligt støddæmpende materiale. I dag er Green Comfort en veletableret skovirksomhed, der har sat sit præg på markedet for komfortable og stilfulde sko, og som holder til i moderne faciliteter på Neptunvej i Paderup.
Jesper Stærmose er uddannet inden for shipping og spedition og var på forretningsrejse for lidt mere end 30 år siden.
»Det hele begyndte faktisk på en rejse til USA, hvor jeg opdagede et støddæmpende materiale, som NASA havde udviklet. Jeg tænkte straks, at det kunne bruges til noget helt særligt i skoindustrien.«
Med denne opdagelse i bagagen og en ukuelig tro på projektet gik Jesper i gang. En af hans bekendte, som allerede var i skobranchen, fandt idéen spændende, og sammen besluttede de at prøve kræfter med projektet.
»Vi startede med at lave indlægssåler til industrien. Det var ikke sko til almindeligt brug, men til folk, der stod op hele dagen på arbejdet. Først efter to år tænkte vi: ’Hvorfor ikke lave hele sko?’ Det var her, vores rejse med komfortable arbejdssko begyndte,« forklarer Jesper Stærmose, der sammen med konen Karen har været med hele vejen.
Kernekunderne er kvinder over 50
Vejen til succes har dog ikke været uden bump, for virksomheden der fylder 30 år her den 29. august.
»Vi har været igennem både op- og nedture. Det hører med til livet som iværksætter. Men jeg har altid troet på, at hvis vi holdt fast i vores idé om at kombinere komfort med stil, så ville vi komme langt,« siger Jesper, der har oplevet en lang række udfordringer, men aldrig mistet troen på sin vision.
Visionen har altid haft en klar retning: At skabe komfortabelt fodtøj uden at gå på kompromis med udseendet.
»Vores hovedkunder har altid været kvinder over 50, men deres krav til sko har ændret sig meget i de sidste 25 år. I dag vil de have noget, der både er komfortabelt og smart,« siger direktøren.
»Bare fordi man er over 50, betyder det ikke, at man vil ligne en på 50. Skoene skal afspejle, at man stadig har en ung og moderne livsstil.«
Netop det fokus førte til en vigtig beslutning i Green Comforts historie. Virksomheden måtte træffe valg om, hvor deres energi skulle lægges.
»Vi var nødt til at finde ud af, hvad vi virkelig ville fokusere på. Derfor solgte vi arbejdssko-delen fra, så vi kunne koncentrere os om at udvikle komfortmode til kvinder. Det var en svær beslutning, men den rigtige,« understreger Jesper Stærmose.
Green Comfort
Grundlagt i 1994 af Jesper Stærmose og Hans Jørgen Millner.
Hovedsæde: Neptunvej, Paderup, Randers.
Speciale: Komfortabelt og stilfuldt fodtøj, designet med fokus på stødabsorberende materialer og ergonomi.
Produktion: Outsourcet til fabrikker i Nepal, Indien og Kina, mens design og udvikling foregår i Danmark.
Målgruppe: Primært kvinder over 50 år, men med et voksende fokus på yngre segmenter og outdoor-fodtøj.
Unikt kendetegn: Brug af EnergySole™, en stødabsorberende indlægssål udviklet på baggrund af teknologi fra NASA.
Antal medarbejdere: Cirka 20-23 ansatte.
Team som i fodbold
For 12-15 år siden udskilte man den ortopædiske del i selskabet New Feet, hvor partneren fik det fulde ejerskab for tre år siden. Det er også tre år siden, at de to virksomheder blev fysisk adskilt fra hinanden, og Green Comfort flyttede til den nye bygning i Paderup.
En af hemmelighederne bag Green Comforts succes ligger i virksomhedens stærke team, mener Jesper Stærmose, der sammenligner virksomheden med et fodboldhold, hvor hver spiller har sin rolle.
»Noget af det, jeg har taget med mig fra min tid som fodboldspiller på førsteholdet i Randers Freja, er vigtigheden af at have et godt hold. Vi har en god blanding af angribere, forsvarsspillere og midtbanespillere her i virksomheden, og det er nok vores største styrke,« siger direktøren med et glimt i øjet.
Holdarbejdet afspejler sig også i den måde, Green Comfort udvikler deres produkter på. I modsætning til mange andre skovirksomheder, der blot køber færdiglavede sko fra fabrikker, insisterer Jesper Stærmose og hans team på at være involveret i hele processen.
»Vi sidder selv og nørkler med skoene, før de bliver sendt i produktion. Vi udvikler alt fra bunden – lige fra designet af skoen til valget af materialer. Det er bøvlet, men det er også det, der gør os unikke,« siger han med en stolthed, der er svær at overse.
Produktionen af skoene foregår i dag i udlandet, men al udvikling sker stadig i Paderup.
»Vi har outsourcet produktionen til lande som Nepal, Indien og Kina, men vi står stadig for design og udvikling herhjemme. Vi laver skoene, som man laver et hus – vi tegner, vælger materialer og sørger for, at alt er præcis, som det skal være,« forklarer Jesper.
Ingen kupon-klipning – men udvikling
Fremtiden ser lys ud for Green Comfort, selvom Jesper og Karen Stærmose planlægger at trække sig tilbage inden for de næste par år. »Vi har en plan om at vækste vores omsætning og indtjening markant over de næste tre år,« afslører direktøren.
»Og det er vigtigt for os, at medarbejderne er en del af den rejse. Derfor har vi indført en exit-bonus, så de får en andel af gevinsten, når Karen og jeg engang trækker os tilbage. Det har aldrig været et one-man-show, det her. Vi har altid været mange om at skabe det, vi har i dag.«
Trods sin alder på 62 har Jesper Stærmose ingen planer om at lægge ambitionerne på hylden.
»Jeg kommer aldrig til at sidde og klippe kuponer og bruge formiddagen på at læse avis. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at tænke nye veje og finde på nye idéer. Det ligger ikke til mig at sidde stille,« griner han. Det er tydeligt, at han stadig brænder for at udvikle Green Comfort og tage virksomheden til nye højder.
En af de måder, Green Comfort fortsat vil udvikle sig på, er gennem en styrkelse af deres online tilstedeværelse og ekspansion i udlandet.
»Vi er begyndt at fokusere mere på e-handel, og det er noget, vi ser et stort potentiale i. Vi vil også gerne udvide vores tilstedeværelse uden for Skandinavien. Vi har allerede kunder i Japan og Canada, men vi ser en stor mulighed i at udvide til andre markeder,« fortæller Jesper Stærmose.
Samtidig er Green Comfort også ved at etablere sig som en stærk spiller inden for outdoor-segmentet.
»Efter corona besluttede vi os for at udvide vores sortiment til også at inkludere sko til outdoor-aktiviteter. Det har vist sig at være en rigtig god beslutning,« siger direktøren, der ser store muligheder i denne nye produktlinje.
Medarbejdernes velbefindende og virksomhedens udvikling er stadig i fokus for Jesper Stærmose, som er fast besluttet på at sikre, at Green Comfort fortsat vil være en stærk og succesfuld virksomhed, selv når han og konen Karen trækker sig tilbage.
»Vi har en professionel bestyrelse, som hjælper os med at planlægge fremtiden. Vi har sat os et mål om at fordoble vores omsætning og indtjening over de næste tre år, og det tror vi på, vi kan nå,« siger han optimistisk.