En folkeskole er alene i front, når det gælder trivsel blandt eleverne.

Af Cecilie Bisgaard

Der er ikke de helt store udsving, når det kommer til trivslen for folkeskoleeleverne i 4. til 9. klasse i Randers Kommune. Den laveste generelle trivsel finder man på Nørrevangsskolen og Tirsdalens Skole, der begge har fået en score på 3,4.

Bjerregrav Skole har fået den højeste score. Her har eleverne scoret deres trivsel til 3,8. Skolen er vant til fine tal. I skoleårene 2020/2021 og 2021/2022 var det også Bjerregrav Skole, der fik den højeste trivselsscore blandt folkeskolerne i Randers Kommune. I de år måtte de dog dele førstepladsen med andre. I år er skolen alene i front.

Det fremgår af en orientering, som forvaltningen har lavet til Skole- og Uddannelsesudvalget.

Eleverne er blevet bedt om at vurdere deres trivsel ud fra forskellige parametre. De har svaret på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er den bedste trivsel.

Gennemsnittet for trivselsscoren i Randers Kommune er 3,6. Det er samme niveau som landsgennemsnittet.

Størst opmærksomhed

Som sagt har eleverne vurderet deres trivsel ud fra forskellige parametre. Der er tale om de fire underemner: faglig trivsel (elevernes faglige evne, koncentrations- og problemløsningsevne), social trivsel (elevernes tilhørsforhold til skole, klasse og fællesskab samt tryghed og mobning), ro og orden (støj i klassen og klasseledelse) og støtte og inspiration (elevernes motivation, medbestemmelse og lærernes hjælp og støtte).

Når det kommer til social trivsel og ro og orden, så ligger Randers Kommune med 3,9 og 3,7 på niveau med landsgennemsnittet.

Når det kommer til faglig trivsel ligger Randers Kommune en anelse under landsgennemsnittet. Den lokale score er 3,5. På landsplan er scoren 3,6.

Støtte og inspiration er det parameter, hvor Randers Kommune scorer lavest – selvom det faktisk er en anelse over landsgennemsnittet. De lokale skoleelever har kun scoret dette underemne 3,1.

”Det er det område indenfor elevernes trivsel, der kalder på størst opmærksomhed,” skriver forvaltningen i orienteringen til Skole- og Uddannelsesudvalget.