Speciel detalje ved kunstfrøer har hjulpet os med at identificere flere af de kunstfrøer vi allerede har fundet.

Det handler om den rette vinkel.

I jagten på kunstfrøerne har Din Avis og læserne fundet flere frøer, der har skiftet udseende siden de blev udsmykket for 21 år siden.

Og vi har forgæves efterlyst viden om, hvilken frø det har drejet sig om. For også skiltet, hvor sponsor og kunstneres navn stod, er blevet fjernet.

Men så er det jo godt at kende detaljerne om, hvordan frøerne er blevet fremstillet hos Fårup Beton.

Kunstneren John Bredahl har en fortid som direktør for Jobkon Plastfirma A/S og er uddannet maskiningeniør fra Aalborg Teknikum. Derfor ser frøerne ud som de gør med deres runde form og hver unikke hældning.

Frøen der står på Vidarsvej har vi en udfordring med. Der er endnu for mange frøer med næsten samme hældning. Foto: Carsten G. Pedersen

Unikke hældninger

»Alle frøerne er blevet støbt med en ny hældning. Vi sørgede for at dreje hver enkelt et par grader, før den kom på soklen,« forklarer billedhugger John Bredahl, der stod bag udformningen af frøen og skabte de første prototyper. Derefter samarbejdede han om formstøbningen ude på fabrikken i Fårup med Erling Johansen, der havde styr på betonen.

»Frøerne blev støbt i en form af glasfiber. To halvdele blev lavet omkring en prototype, som John Bredahl havde lavet. De to formdele blev spændt sammen, og frøerne blev støbt på ’hovedet’. Så kunne vi undgå luftbobler i overfladen. Vi sørgede for, at frøen skulle være monteret på flisen i forskellige positioner. Det klarede jeg ved formbygningen af flisen, der kunne ændres, hvor frøen blev spændt fast i forskellige og tilfældige positioner,« fortæller Erling Johansen, der fik lov til at støbe sin egen frø. Det er den eneste, der er støbt i gul beton. Du kan se den på et gadehjørne i Neder Hornbæk.

Din Avis har taget graderne alvorligt og sammenlignet billeder af den originale frø og de frøer, som vi ikke har kunnet identificere. Bedøm selv, om vi har ramt plet.