Veronika og Simons historie viser, at selv dem, der bor i området med farlige trafikforhold, og som hver dag frygter, det værste uheld vil ske, kan blive presset ud i en farlig situation.
Af Cecilie Bisgaard
Lige før hun ramte ham, fik Veronika Potocka øje på cyklisten.
»Jeg tænkte: ”fuck, jeg håber ikke, at han ikke kommer alvorligt til skade – jeg håber ikke, han dør”. I det øjeblik bad jeg til, at han ville blive okay, for jeg så, han ikke havde cykelhjelm på – jeg tænkte bare: ” åh nej, nej, nej”,« fortæller hun.
Heldigvis skete der ikke noget alvorligt. Veronika parkerede bilen, og da hun kom ud, kunne hun se, at cyklisten sad op og var ved bevidsthed. Siden har hun også snakket med hans hustru, og både hun og ambulanceredderne, der blev tilkaldt, har bekræftet, at cyklisten ikke kom alvorligt til skade.
»Han rystede, og det gjorde jeg også. Jeg kan slet ikke huske, hvad der skete bagefter, fordi jeg var så chokeret. Selvom det ikke var alvorligt, så er jeg ked af det, og det er stadig svært at snakke om. Jeg græd hele natten. Det var en forfærdelig oplevelse, og lige siden har jeg ikke haft det godt, når jeg skal køre bil. Jeg kigger i spejlet hele tiden, og jeg er bange for cyklisterne. Det er som den værste drøm,« siger hun og fortsætter:
»Men det kunne være meget værre. Der er børn, der kører den vej.«
Derfor er der vejarbejde
Til- og frakørselsramperne ved Afkørsel 40 Randers C, Afkørsel 39 Randers N og Afkørsel 43 Sønder Borup skal ombygges.
Det gør man for at gøre ramperne klar til en udvidelse af motorvejen fra fire til seks spor.
Derudover er der blandt andet etableret en ny samkørsels-parkeringsplads ved Randers C-afkørslen.
Ved samme afkørsel skal Viborgvej udvides med et spor fra Fladbrovej ned til Netto. Det arbejde er gået i gang og ventes afsluttet i oktober.
Kilde: Vejdirektoratet
»Det er min skyld«
Netop det med, at det kunne være gået meget værre, er en af grundene til, at Veronika Potocka stiller sig frem og fortæller åbent om, at hun var skyld i en trafikulykke.
»Det er nødvendigt, at folk ved, at der er farligt,« siger hun.
Hendes mand Simon Potocky er enig.
»Hvis det kan redde bare et liv, så er det værd at fortælle,« siger han.
Ulykke skete på Viborgvej ved indkørslen til Netto i Hornbæk. Det var første mandag efter skolernes sommerferie, og Veronika var på vej hjem. Før hun nåede endestationen, skulle hun handle i Netto. Hun og manden bor på Parkvej lige bag supermarkedet.
Det var midt i myldretiden, og derfor var der en lang kø af biler, som Veronika skulle krydse for at komme ind på Nettos parkeringsplads. Hun kom nemlig ude fra motorvejen.
En velmenende bilist stoppede op og vinkede Veronika ind.
»Han viste, at jeg skulle køre, og trafikken er virkelig travl på Viborgvej,« siger hun.
Hun blev derfor presset og skyndte sig at køre. I farten glemte hun noget. På grund af vejarbejde på Viborgvej er cykelstien på den nordlige side af vejen – altså den side som Netto ligger på – midlertidigt udvidet til en dobbeltrettet cykelsti. Man skal derfor kigge efter cyklister til begge sider, før man krydser cykelstien.
»Jeg ved godt, det var min skyld. Jeg skulle have tjekket spejlene. Men bilen viste mig, at jeg bare skulle køre. Det er ikke, fordi jeg ikke vil tage ansvar. Det er min skyld,« slår Veronika Potocka fast.
Endnu en uopmærksom bilist
Den dobbeltrettede cykelsti er grunden til, at Veronika Potocka har valgt at stille sig frem. Hun og manden Simon har flere gange snakket om, hvor farlig den løsning er. Simon har faktisk tidligere optrådt i en artikel her i Din Avis, hvor han netop fortalte, at han var bekymret for cyklisternes sikkerhed ved ind-/udkørslen til Netto, fordi han havde set en blive påkørt der.
Siden dengang har han set mindst to ambulancer mere samme sted – foruden den ambulance, der blev kaldt til den ulykke, hans hustru var involveret i.
Og faktisk var det lige ved at ske igen allerede dagen efter.
»Jeg skulle krydse vejen, og en bil i den modsatte side stoppede og viste mig, at jeg skulle køre. Jeg så, der kom en cykel og forsøgte at vise ham det. Han viste stadig, at jeg skulle køre. Jeg viste ham det igen, og så gik det op for ham. Han var ikke opmærksom,« fortæller Veronika Potocka og fortsætter:
»Jeg ved godt, at det var gjort af god vilje, men jeg er bekymret.«
»Det muliges kunst«
Hvis selv en person, der bor i området, og som i forvejen er bekymret for sikkerheden for cyklisterne, kan komme til at ramme en blød trafikant, er den nuværende løsning med en dobbeltrettet cykelsti i den ene side af vejen så den bedste løsning?
Ja, det er det, forklarer Robin Højen Madsen, der er projektchef i Vejdirektoratet.
»Det er det muliges kunst. Alternativet er at bede cyklisterne om at trække, for vi vil ikke have dem til at køre i den ”rigtige” side af vejen, for så bliver det presset, når der kommer en lastbil. Vi kan heller ikke finde en omkørsel – eller det kan vi, men det er så langt ude, at det duer ikke,« siger han.
Som tidligere nævnt er det ikke en permanent løsning. Den dobbeltrettede cykelsti skal kun være i brug så længe, der er vejarbejde på strækningen. Ifølge projektchefen er Vejdirektoratet færdige med et udvide Viborgvej i slutningen af september eller senest i starten af oktober.
Indtil da opfordrer han alle trafikanter – både bilister og cyklister – til at være forsigtige og ekstra opmærksomme.
»Det nytter ikke noget, at cyklisterne triller ned af bakken med 20 plus kilometer i timen. De skal også være opmærksomme. Vi har nogle ind- og udkørsler, hvor bilisterne har svært ved at se dem,« siger Robin Højen Madsen.
Det samme råd vil Veronika Potocka også gerne give videre.
»Måske kunne cyklisterne køre lidt langsommere. Så var chancen for ikke at blive ramt større. Jeg skal også kigge i spejlene, helt sikkert – men i den her situation kan vi hjælpe hinanden alle sammen,« siger hun.
»Tænk dig ordentligt om«
Simon Potocky har en opfordring til bilisterne efter uheldet, som hans hustru var skyld i.
»Hvis du sidder i en bil på vej ud af byen og vil vinke nogen ind til for eksempel Netto, så skal du også være opmærksom på cykelstien,« siger han og fortsætter:
»Enten skal du lade være med at vinke folk ind, eller så skal du tænke dig ordentligt om, inden du gør det.«
Her er Veronika Potocka dog ikke helt enig. Med trafikmængden mener hun ikke, at det er muligt at komme ind til Netto, hvis ikke der er biler, der holder tilbage.
»Men de skal være opmærksomme på, om der kommer cyklister fra begge sider, før de vinker nogen ind,« siger hun.