I en skolebestyrelse får du direkte indflydelse på de fysiske rammer og indirekte indflydelse på det pædagogiske og faglige rammer. Det er det fedeste ved arbejdet, synes Malou Munch.

Af Cecilie Bisgaard

Malou Munch har været nødt til at øve sig i at sidde på hænderne og sige nej. Ellers kommer hun hurtigt til at tage for meget på sine skuldre. Hun kan nemlig slet ikke lade være, når det er noget, der kommer hendes børn til gode.

Der er dog nogle ting, som hun ikke kunne sige nej til. Hun har nemlig flere frivillige poster, og en af dem er som medlem af skolebestyrelsen på Hobrovejens Skole i Randers. Det har hun været siden august 2021.

»Jeg hørte hele tiden en masse snak om det ene og det andet og det tredje og det fjerde, men jeg så aldrig nogen handling fra forældrene, så jeg tænkte: ”Det er nemt at snakke, nu skal vi handle.” Så stillede jeg op til skolebestyrelsen,« siger hun.

»Jeg vil gerne gøre noget for andre. Jeg gør det for det nære. Det er naturligt for mig. Jeg er bare et menneske blandt mennesker, og jeg har aldrig været bleg for at sige noget, hvis der er noget, jeg undrer mig over,« siger Malou Munch. Foto: Cecilie Bisgaard

Derudover sidder hun i institutionsbestyrelsen i Børnehaven Bredstrupsgade – tidligere sad hun i forældrebestyrelsen samme sted. Hun er også en del af forældrerådet i sønnen Noahs klasse. Han går i 4. klasse på netop Hobrovejens Skole. Da hendes ældste dreng gik i folkeskole, sad hun i en periode også i forældrerådet der.

»Jeg har altid haft det sådan, at jeg gerne ville gøre noget for andre. Jeg gør det for det nære. Det er naturligt for mig. Jeg er bare et menneske blandt mennesker, og jeg har aldrig været bleg for at sige noget, hvis der er noget, jeg undrer mig over,« siger hun.

Den fedeste opgave

Det var som sagt for at gøre noget, for at handle, at Malou Munch stillede op til skolebestyrelsen på Hobrovejens Skole. Men hvad har man egentlig af handlemuligheder i en skolebestyrelse?

»En skolebestyrelse gør og kan mange ting. Det afhænger af, hvad du brænder for. Det er nemmere at svare på, hvad vi ikke gør. Vi har ikke noget med personale- og børnesager at gøre. Det tager de fagprofessionelle sig af,« siger hun.

Og så alligevel. For godt nok har skolebestyrelsen ingen indflydelse på, hvordan den enkelte lærer og pædagog planlægger dagen og timernes indhold, men de kan påvirke det indirekte. Malou Munch har nemlig været med til flere ansættelsessamtaler af personale på skolen.

»Jeg ser det som en enorm styrke og som den fedeste opgave at få lov til at være med til det. Vi kan se, hvem det er, der søger, og hvilken kvalitet og hvilke kvalifikationer de kommer med. Vi må spørge om hvad som helst, så jeg kan både spørge fra et forældreperspektiv og et pædagogisk perspektiv,« siger hun og fortsætter:

»Jeg kan for eksempel spørge, hvordan de vil arbejde med familier i udsatte positioner, eller hvordan de vil sikre, at børnene får medindflydelse og bliver inddraget. Det er supervigtigt, at deres værdier matcher skolens værdier.«

»Trafik er det helt store, vi beskæftiger os med. Jeg har haft ondt i maven, siden første gang Noah skulle gå over vejen ved skolen. Jeg kan godt finde på at kontakte firmaer, hvis jeg ser en af deres biler køre mod kørselsretningen på Skolevej,« siger Malou Munch. Foto: Cecilie Bisgaard

Den vigtigste kompetence

Grunden til, at Malou Munch også kan stille spørgsmål ud fra et pædagogisk perspektiv, er, at hun er uddannet pædagog. Faktisk underviser hun i dag på pædagoguddannelsen i Horsens.

»Jeg er pædagog helt ind i hjertet, så jeg ved, hvor vigtigt det er at styrke samarbejdet mellem lærer og pædagog,« siger hun om at være med til ansættelsessamtalerne, når man har en faglighed.

Hun understreger samtidig, at det godt kan være, at hun har en faglig baggrund, der spiller godt sammen med arbejdet i skolebestyrelsen, men at det på ingen måde er et krav for at blive medlem.

»Den vigtigste kompetence, du skal besidde i en skolebestyrelse, er evnen til at sætte dig i andre menneskers sted. Du skal kunne handle på vegne af så mange som muligt. Du skal kunne forstå menneskene omkring dig,« siger hun og fortsætter:

»Alle kan sidde i en skolebestyrelse. Uanset din faglige baggrund – om du er tømrer, hjemmegående – så kan du bidrage med noget. Du har en menneskelig værdi i dig selv. Det handler om ønsket om at gøre noget for andre og at gøre en forskel. Alle har noget at bidrage med.«

Hun forklarer, at det faktisk er rigtig vigtigt med en mangfoldig skolebestyrelse, da medlemmerne skal repræsentere alle børn og hele skolen.

Det helt store

Udover at være med til ansættelsessamtaler har skolebestyrelsen en lang række andre opgaver, som kan være skiftende fra år til år. Skoleåret er kun lige gået i gang, så på Hobrovejens Skole har de endnu ikke haft det første møde i skolebestyrelsen, og derfor er det endnu ikke 100 pct. fastlagt, hvad skoleåret 2024/2025 kommer til at indeholde af opgaver.

Der er dog én ting, som Malou Munch er helt sikker på, at skolebestyrelsen kommer til at arbejde med.

»Trafik er det helt store, vi beskæftiger os med. Jeg har haft ondt i maven, siden første gang Noah skulle gå over vejen ved skolen. Folk kører med hovedet i telefonen. Jeg kan godt finde på at kontakte firmaer, hvis jeg ser en af deres biler køre mod kørselsretningen på Skolevej,« siger hun.

For ikke så længe siden blev der etableret nye heller og pullerter ved skolen. Malou Munch tilskriver den bedrift til den nu tidligere skolebestyrelsesformand, der kæmpede for det i flere år.

»Lige før sommerferien sendte vi et høringssvar til Randers Kommune omkring trafikken på Rådmands Boulevard. Det er megafarligt at krydse vejen. Der er mange påkørsler, og vi vil gerne have en løsning, der er holdbar for alle. Vores drøm er ikke den billigste løsning, men det er nok ikke det, kommunen vil. Men det duer ikke, når vores børn ikke er sikre,« siger hun om det videre arbejde med trafik.

Du kan få indflydelse

Da Malou Munch endnu ikke ved, hvad skolebestyrelsen kommer til at beskæftige sig med i dette skoleår, giver hun i stedet nogle eksempler på, hvad man tidligere har gjort.

»Der er mange gode grunde til, at hunde ikke må komme ind på skolen, og det vil forældrene også gerne respektere, så de efterspurgte et sted, hvor de kunne sætte deres hunde. Efter en uge var der hængt en krog op ved alle indgange,« siger hun og fortsætter:

»Vi er talerør og lyttende ører. Vi er sparringspartner og vil gerne have en dialog om, hvad du tænker kunne være en god idé. Der er ikke mange, der henvender sig til os. Det må man godt gøre noget mere. Hvis du tror, at din idé ikke er god nok, er det stadig vigtigt, at du kommer med den. Du har også et barn på vores skole. Du kan få indflydelse.«

Derudover er skolebestyrelsen til stede, når der er åbent hus, og når skolen holder ”personalets dag”. Skolebestyrelsen arbejder også med skolens principper og godkender budgettet.

»Derudover får vi også en førstehåndsorientering omkring, hvad pædagogerne og lærerne arbejder med i deres forskellige teams, hvor vi kan stille spørgsmål ind til det og høre, hvordan det går.«

Malou Munch har tidligere også været med til nogle fyraftensmøder, der blev faciliteret af Randers Kommune, hvor repræsentanter fra flere folkeskoler var til stede.

»Det var megaspændende. Vi havde samtaler om vores værdier og om, hvad vi gerne vil kvalitetssikre. Vi talte om, hvad vi mangler på skolen, og hvad vi skal arbejde med. Det er fedt at være med til at påvirke noget. Vi havde for eksempel samtaler om, hvordan vi inddrager eleverne mere, og hvad vi er gode til,« fortæller hun.