Nu går også MobilePay til kamp mod svindlerne.
Politiet har været ude med en advarsel – nu gør MobilePay det samme.
Det er beskederne fra ’falske’ børn, der ender som en sms på mobilen, som tjenesten advarer imod.
Her står der, at ’barnet’ har mistet sin telefon – og har brug for penge til betaling. Og det gerne hurtigt.
»Hej mor. Min telefon er gået i stykker, og jeg har været nødt til at købe en ny. Derfor skriver jeg fra et nyt nummer. Vil du ikke overføre 6.000 kroner, så jeg kan betale for den nye telefon?«, kan sådan en besked lyde.
På Instagram skriver MobilePay, at man gerne hører fra personer, der har oplevet den type for svindelforsøg.
Sund skepsis
I andre tilfælde forsøger svindleren med en mindre direkte tilgang via flere sms-beskeder at opbygge modtagerens tillid til, at det rent faktisk er modtagerens søn eller datter, der skriver.
Fælles for beskederne er, at de ofte indledes med ”Hej mor” eller ”Hej far”, og at der på et tidspunkt sendes et ønske om at få økonomisk hjælp via overførsler fra netbank eller MobilePay.
»Det er altid en god idé at have en form for sund skepsis, når man ud af det blå pludselig bliver bedt om at overføre både mindre eller større beløb – også selvom det i første omgang for eksempel ser ud, som om henvendelsen kommer fra en søn eller datter, som man gerne vil hjælpe,« har politikommissær Brian Kristiansen fra Sydøstjyllands Politi tidligere fortalt.
Tjek – og dobbelttjek
Politikommissæren opfordrer til, at man dobbelttjekker, at den person, som henvender sig og anmoder om penge, er den samme, som vedkommende udgiver sig for at være. Det gælder, uanset om vedkommende påstår at være dit barn, din bankrådgiver eller en helt tredje.
»Hvis du modtager opkald eller beskeder fra nogen, som beder om penge, så tag dig tid til at undersøge, om den, du er i kontakt med, nu også er den person, som vedkommende påstår at være. Det gælder naturligvis også, selvom vedkommende skriver, at situationen er akut, og at pengene skal overføres med det samme,« siger Brian Kristiansen.
jro