Hun har omdannet en 200 år gammel virksomhed til fremtiden, kalder den Rhanders Handsker og har sat Randers på landkortet.

Stående der på scenen på Rådhustorvet modtager en tydeligt rørt Rina Hansen titlen som Årets Randersborger.

Mens de flotte ord fra borgmester Torben Hansen og publikums glæde strømmer mod hende, viser hun, hvor stolt hun er over at få titlen i hendes nye hjemby, Randers.

Det stod ellers ikke syet ind i læderhandskerne, at hun skulle overtage den mere end 200 år gamle Randers Handskefabrik, nu kendt som Rhanders, og fem år senere modtage en titel, som det har taget flere randersborgere årtier at opnå.

Hun overtog virksomheden i 2019 og har siden arbejdet målrettet på at kombinere traditionelt håndværk med moderne forretningsstrategier. Under hendes ledelse er produktionen flyttet tilbage til Danmark, og virksomheden er vokset med nye produkter som bælter og tasker, samtidig med at handskerne stadig står i centrum.

Men Rina Hansen er ikke bare en dygtig forretningskvinde – hun er også en person med en spændende baggrund. Hun voksede op i Aarhus og tog efter gymnasiet et designgrundforløb på Teko, før hun drog ud i verden. Hendes rejse førte hende til både Australien, USA og London, hvor hun arbejdede for store modebrands som Burberry og Anne Klein.

Efter ti år i udlandet vendte hun tilbage til Danmark, hvor hun sammen med sin mand, Thomas Bro Hansen, har slået sig ned i Randers.

»Da jeg som 27-årig var hjemme i juleferien, blev jeg klippet af Thomas, der dengang var 23 år, og som senere endte med at blive min mand. Han sagde allerede dengang til mig, at vi skulle blive gamle sammen, men det var først i 2009, at vi blev gift. Han brugte en artikel fra Berlingske fra 2007, der beskrev, hvordan Randers Handsker havde potentialet til at blive Danmarks svar på Gucci, som lokkemiddel til at få mig hjem til Danmark og lovede, at det ville ske,« har hun tidligere fortalt til JP Lokal.

Hun er mor til to døtre. Hun har en ph.d. i digital transformation og har tidligere arbejdet med markedsføring og salg i modebranchen. Udover at drive Rhanders har hun også været med til at stifte Brandheroes, et firma, der arbejder med influencer-marketing.

Rina Hansen beskriver sit arbejde med Rhanders som sin livsmission. Hun har en stærk passion for håndværk og ønsker at bringe virksomhedens stolte arv ind i fremtiden. Selvom rejsen har været udfordrende, er hun fast besluttet på at sikre, at Rhanders bliver et tidløst dansk luksusbrand, der kan leve videre i generationer.