En ukendt afsender udgiver sig i øjeblikket for at være Norlys og truer med lukning af strømmen. SMS’erne er falske, og Norlys har politianmeldt sagen.

Flere energikunder modtager i øjeblikket falske sms’er fra personer, der udgiver sig for at være Norlys.

I beskederne står der, at Norlys lukker for strømmen på grund af en ubetalt regning, skriver energiselskabet i en pressemeddelelse.

Norlys har politianmeldt sagen og opfordrer kunderne til at slette sms’erne.

I beskederne står der:

”Du har et udestående hos Norlys, og din strøm kan som konsekvens blive slukket, hvis dette ikke bringes i orden snarest muligt.”

Herefter opfordres kunderne til at betale via et link i sms’en.

Eksempel på den sms, som kunder modtager i øjeblikket. Foto: Norlys

»Hvis vores kunder har en ubetalt energiregning, sender vi rent faktisk sms’er ud til dem som en venlig påmindelse. Derfor er disse phishing-sms’er meget virkelighedstro. I vores sms’er linker vi dog aldrig til regningen, men beder blot kunden betale den regning, vi allerede har sendt,« siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.

Han advarer samtidig kunderne mod at klikke på links fra ukendte afsendere.

»Vi oplever desværre af og til phishingforsøg, hvor Norlys’ navn og logo misbruges. De sms’er, der er i omløb i øjeblikket, er meget vellignende, og jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er,« siger Mads Brøgger.

Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid tjekke det på mit.norlys.dk, lyder opfordringen.

jro