Aarhus Airport har for ottende måned i træk haft færre passagerer end året forinden. Direktør kalder 2024 for et uforudsigeligt år.
Af Danni Paulsen, Jyllands-Postens Lokalaviser
»Det forventer jeg absolut.«
Sådan lød det fra Lars Dige Knudsen, bestyrelsesformand i Aarhus Airport, i starten af juni, da han i vores søsteravis, Din Avis Aarhus spåede, at lufthavnens negative passagertal ville blive vendt til positive i juni måned.
Men spådommen holdt ikke. De seneste passagertal viser, at Aarhus Airport for ottende måned i træk må se sig slået tilbage sammenlignet med tallene i samme periode året forinden.
Med i alt 50.745 passagerer i juni 2024 er der tale om en nedgang på 9,1 pct. i forhold til juni 2023.
Sommerferiemånederne er ellers den periode på året, hvor der er markant størst strøm af passagerer i lufthavnen, er derfor er det for alvor her, at den østjyske lufthavn ville kunne hente noget af det tabte ift. den udmeldte målsætning om at tredoble antallet af passagerer til 1,5 mio. i 2029.
En fortsættelse af passagernedgangen rammer samtidig særligt hårdt i denne periode, hvor Aarhus Airport angiveligt er i fremskredne forhandlinger med en potentiel investor efter to års søgen. En privat investor skal bidrage med ca. 100 mio. kr. til den økonomisk trængte lufthavn, der – trods en kommunal støtte på 200 mio. kr. i 2022 – står til at løbe tør for likviditet i årets sidste kvartal.
Lufthavnen har dog sikret sig, at driften uden yderligere kapitaltilførsel kan opretholdes ind i det nye år ved at optage en kassekredit hos dens bank.
Vækst i omsætning
De mange måneder med passagertilbagegang får dog ikke direktør i Aarhus Airport Lotta Sandsgaard til at ryste på hånden.
Hun fremhæver derimod, at der fremgang, når man kigger på lufthavnens omsætning.
»2024 er et uforudsigeligt år, når det kommer til passagertal pga. branchens kapacitetsudfordringer. Det positive er, at vi rent omsætningsmæssigt ligger markant højere i næsten alle forretningsråder. Det betyder, at omsætningen er betydelig højere end budgetteret på trods af færre gæster.«
»Dertil har vi omlagt dele af driften, der skaber større synergier mellem driftsafdelingerne, og således barberer vi driftsomkostningerne ned. Så vi forventer, at det bliver et godt år, selvom vi ikke lander på samme eksplosive vækst som i 2023. Vi oplever fortsat, at østjyderne aktivt vælger lufthavnen til, og den er fyldt med glade rejsende. Vi arbejder hårdt på at udvide både kapacitet og udbuddet af ruter, så vi kan imødekomme efterspørgslen,« siger hun til Din Avis Aarhus Onsdag.
Ifølge Lotta Sandsgaard går det »virkelig godt« med ferietrafikken sydpå.
»Desværre ser vi ikke samme vækstbillede i den internationale rutetrafik for øjeblikket, og passagertilvæksten i Aarhus Airport afspejler derfor ikke passagerpotentialet i Østjylland. Flyselskaberne er fortsat nødt til at justere i rutenetværket for at få kabalen til at gå op, fordi leverancerne af nye fly har været forsinket over en lang periode.«
Blandt andet har Aarhus Airport i år ikke ruter til Milano og Bukarest, som det var tilfældet i 2023, og antallet af sæder på den absolut vigtigste rute til London er også faldet.
»Vi glæder os meget til, at flyselskaberne kan opruste, så vi kan tilbyde de destinationer, som både det østjyske erhvervsliv og de ferierejsende sukker efter,« fortsætter Lotta Sandsgaard.