Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus, Randers og Hjørring.
Forventer du at skulle benytte tog i det jyske i de kommende måneder, så skal du læse med her. For Banedanmark advarer nu om, at der kan blive en hel del bøvl i forbindelse med, at den jyske hovedstrækning skal fremtidssikres.
Frem mod efteråret vil der blive arbejdet intensivt på strækningen mellem Aarhus og Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn og Hjørring.
Det sker i forbindelse med, at banen fra Fredericia til Aalborg skal elektrificeres, så fremtidens klimavenlige eltog i 2026 kan erstatte de gamle dieselhakkere.
Hen over sommeren og sensommeren vil der være heftig aktivitet på stationen i Langå. Her fornyer Banedanmark sporerne og lægger dem, så de passer bedre til fremtidens togdrift. Det betyder blandt andet, at kommandoposten på Langå Station rives ned, og sporombygningen gør, at hastigheden på strækningen kan sættes op.
Det generelle arbejde på de jyske spor består blandt andet i, at dele af strækningen få nye sveller og skinner, og hele banen fra Aarhus til Lindholm udstyres med et nyt signalsystem, der skal give bedre punktlighed.
Ifølge Banedanmark vil det store arbejde påvirke togtrafikken en del, og i perioder vil der ikke køre tog på strækningen.
»Vi gennemfører de mange projekter samtidig for at udnytte tiden, hvor det er nødvendigt at spærre for togtrafikken, bedst muligt. Sammen med jernbanevirksomhederne har vi planlagt, hvordan tog og passagerer bedst muligt kommer gennem sporarbejderne. Det bliver nogle travle måneder på den jyske hovedstrækning, og vi håber derfor, at togpassagererne har tålmodighed, mens arbejdet står på,« siger ledende anlægschef Jørn H. Jacobsen i en pressemeddelelse.
Banedanmark og jernbanevirksomhederne opfordrer togpassagererne til at planlægge rejsen på Rejseplanen. DSB, Nordjyske Jernbaner og GoCollective indsætter togbusser i de perioder, hvor der ikke kan køre tog.
Mere information på DSB’s hjemmeside:
Aarhus H-Aalborg-Aalborg Lufthavn 2024 (dsb.dk)
Mere information på Nordjyllands Trafikselskabs hjemmeside:
Planlagte ændringer for tog | Nordjyllands Trafikselskab (ntrejse.dk)
Mere information på GoCollectives hjemmeside:
Aarhus-Langå-Struer – GoCollective
Fakta: Det skal der udføres
Et af de største projekter på strækningen er fornyelsen af sporene på Aalborg Station. Her skal Banedanmark blandt andet udskifte 37 sporskifter og ombygge sammenlagt 7 kilometer spor inden for stationsområdet. Der skal også arbejdes ved to broer, hvor der skal gøres plads til kørestrømsanlæg til fremtidens el-tog.
På Langå Station skal sporene også fornyes og samtidig hastighedsopgraderes, så det på sigt bliver muligt at øge hastigheden til 160 km/t. Samtidig gøres der plads til master og kørestrømsanlæg på stationen, så den også kan blive klar til fremtidens grønne el-tog.
Mellem Hobro og Aalborg skal der også arbejdes intensivt, når 13 af Banedanmarks broer på strækningen skal vedligeholdes og forberedes til elektrificering. Derudover skal syv slidte sporskifter på Skørping Station udskiftes, og på Arden Station fornyer Banedanmark spor og sporkasse (fundamentet under sporet).
Nord for Limfjorden river Banedanmark perronen i Brønderslev ned og erstatter den med en ny og højere perron, der gør det nemmere at stige ind og ud ad togene. Og i Hjørring fornyes det eksisterende jernbanespor, og samtidig udvides kapaciteten med et helt nyt dobbeltspor syd for stationen.
På strækningen mellem Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn tester Banedanmark det nye signalsystem og tager det i brug senere på året. De gamle analoge signaler er slidte og årsag til mange fejl og bliver derfor nu udskiftet med et nyt digitalt signalsystem, der på sigt vil give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.
ddp