Af Lars Stegsted Rasmussen, Mågevej 11, Stevnstrup
Det gik heldigvis godt for den unge mor, der for nylig blev kørt ned af en bil, da hun en tidlig morgen cyklede på arbejde fra Helstrup ad Randersvej til sit arbejde i Randers midtby.
Men sådan går det desværre ikke altid. For få år siden blev en yngre mand dræbt ved en påkørsel på Randersvej, da han cyklede på arbejde fra Randers til Langå.
Tidligere cyklede jeg dagligt på Randersvej mellem Stevnstrup og Langå Station, når jeg pendlede til job i Aarhus midtby. Og Randersvej er meget farlig for cyklister. Der er meget trafik, og bilerne levner kun en 30-40 centimeter bred rabat til de cyklende. Man cykler derfor bogstaveligt talt med livet i hænderne.
Så hvad med at få skabt en sikker cykelsti hele vejen mellem Stevnstrup-Hornbæk til henholdsvis Randers Midt og Syd og Langå til de mange fra Langå-Stevnstrup-Hornbæk-området, der dagligt pendler til arbejde eller uddannelse i henholdsvis Randers Midt og Syd og i Aarhus?
Efter mit skøn vil en sikker og hurtig cykelrute mellem Stevnstrup-Hornbæk og Langå og til Randers Midtby-Paderup få mange til at vælge cykel og tog, og ikke mindst, hvis vi gør en sådan cykelsti hurtig – og smuk – ved at føre den over Gudenå ved jernbanebroen i Stevnstrup.
Vi ved fra vores to eksisterende cykel-gangbroer over Gudenå ved henholdsvis jernbanebroen i Randers og ved motorvejsbroen, at det er både økonomisk og praktisk overkommeligt at hæfte en cykel-gangbro på vore jernbane- og motorvejsbroer. Og erfaringerne fra de eksisterende cykel-gangbroer over Gudenå – og gennem Gudenådeltaet – viser, at oven i nytten ved billigere, hurtigere og sundere pendlertransport har cykel-gangbroerne – heldigvis – også tiltrukket mange motionister, naturelskere og turister.
Og det er vel i grunden slet ikke så galt, hvis Randersegnens smukke natur og rige historie blev bedre kendt uden for selve Randers?