Ringboulevardens forlængelse i Dronningborg er ikke sendt til hjørne. Den er sendt til EU.
Kan de ikke bare forsvinde. Eller kan vi få EU til at nikke ja til at bygge en ringvej tæt på dem, selvom vi skal beskytte dem?
Sådan groft oversat, mener byrødderne, at Randers Kommune skal gøre.
På det seneste byrådsmøde stemte Randers Byråd enigt ja til en ekstra vurdering af den planlagte ringvej ved Dronningborg, der skal forbinde Udbyhøjvej med Hadsundvej.
De vil have EU’s godkendelse til at bygge vejen, selvom den skal gå tæt på et område, hvor der lever flagermus.
De små flagermus trives i et skovområde sydvest for Dronningborg Hovedgård. De bruger området som jagtområde og holder blandt andet til ved Rismølle Bæk. Der findes forskellige slags flagermus her, og de er vigtige for områdets økosystem.
Planerne om at forlænge Ringboulevarden har været undervejs siden marts 2021. Men nu er der opstået en udfordring: flagermusene.
Selvom eksperter mener, at man kan bygge flere af linjeføringerne forsvarligt, er beboerne nervøse. Tidligere er der opstået store skader på huse i området på grund af ler, der udvider sig og trækker sig sammen. Nu frygter man lignende problemer med den linjeføring der undgår flagermusene, men går tættere på Rismøllekvarteret.
EU på banen
Den nye ringvej skal forbinde Ringboulevarden med Udbyhøjvej. Det oprindelige forslag til vejen går forbi Rismøllekvarteret med god afstand, hvilket de fleste synes er en god løsning. Men flagermusene gør det vanskeligt at gennemføre planen.
Derfor ønsker byrådet nu at få endelig afklaret, om det oprindelige forslag alligevel kan gennemføres. De vil have en vurdering af, om den oprindelige linjeføring vil påvirke flagermusenes liv negativt. Hvis ikke, og hvis vejen er vigtig for samfundet, kan den stadig bygges.
Så nu skal der laves en detaljeret vurdering af løsningforslag 1 og dens alternativer for at sikre, at projektet er godt belyst. Hvis vurderingen viser, at man kan lave vejen uden at skade flagermusene, kan forvaltningen bede om tilladelse fra miljøministeren og derefter fra Europa-Kommissionen.
Syltekortet
Inden forslaget blev stemt igennem, var der en livlig debat om emnet.
»Det vi forsøger at gøre nu, er umuligt og man spilder tiden. Vi er helt med på, at det her selvfølgelig skal afprøves, fordi ingen har noget imod alternativ 5 udover flagermusen, men de er der jo og de er beskyttede og de kan ikke flyttes. Så hvorfor vente? Hvorfor ikke bare tage den sunde fornuft og flytte linjeføringen ud der, hvor det ikke går ondt på nogen,?« mente Erik Bo Andersen fra Østbroen, der også stillede et ændringsforslag der blev stemt ned af flertallet.
Løsgænger Jens Peter Hansen trak det bramfri talekort.
»Det er jo et super godt forslag, at sende det over til Christiansborg, og de skal tage det videre til EU. Hold da op mand, det er et syltekort. Hvor mange år kommer der ikke til at gå, inden vi hører noget der? Det har jeg ikke noget imod. For så kan vi jo starte med at linjeføre fra den vestlige ende, altså fra Randers Nord og så over til Mariagervej og Højsletvej. Og så er det Hadsundvej og Mariagervej, der kan trafikføde direkte ud på motorvejen. Det er der jo langt, langt mere nytteværdi i. Der er ingen flagermus, der er ingen beboerklager, så fint nok, vi får den her sendt langt væk, og så kan vi modne den anden idé undervejs.«
Daniel Madié (K) mente også det var en syltekrukke.
»Men vi støtter det her forslag. Personligt må jeg så sige, at jeg undres meget over, at det nu lige pludselig kan støves af. Det oprindelige forslag, der blev afvist dengang, hvis man virkelig mente det dengang, så tror jeg, at en anden privat virksomhed ville have undersøgt det, som vi nu skal til at gøre her. Nu gør vi det med to års forsinkelse. Det er lidt ærgerligt.«