Det revnede hus på Viborgvej er revet ned af Banedanmark. Men én ting står tilbage. Naboen kalder det en ny øjebæ.
Det hvide, revnede hus på Viborgvej er væk. Fjernet helt af entreprenør P. Olesen på vegne af Banedanmark, der, efter fem år, fik taget sig sammen til at fjerne øjebæen.
Banedanmark købte huset i 2019, fordi det var begyndt at revne på grund af det arbejde, der blev udført i området for at hæve Viborgvej året før.
Der skulle gøres klar til elektrificeringen af togene. Det kostede en familie deres hus, og en masse revner i murene på resten af husene på den lille stikvej langs Viborgvej hen til Vasen.
Selvom huset er væk, står grunden tilbage, og med en ny øjebæ, mener Birgitte og George Castellano, der bor i det røde hus lige ved siden af.
For husets garage står der endnu. Hvis man fjerner den, så skrider soklen til naboens (altså Birgitte og George Castellanos) carport, og det får måske endda indflydelse på det røde hus’ egen sokkel.
Det viste sig under nedrivningen, da P. Olesens folk forsøgte at fjerne dele af konstruktionen. Her gav det sig udslag på en måler, der var sat op ved det røde hus. Så det arbejde stoppede med det samme.
Øjebæ uden det røde i, læs mere under faktaboksen.
Sagen kort
Et hus på Viborgvej 3C i Randers er revet ned af Banedanmark.
Huset fik skader på grund af Banedanmarks projekt med at elektrificere togstrækningen mellem Aarhus og Aalborg. Da man skulle hæve broen over Viborgvej for togene, begyndte huset at få revner.
Familien, der boede der, måtte flytte ud, fordi huset var blevet farligt at bo i.
I 2019 købte Banedanmark huset for tre millioner kroner fra familien.
Fem år senere er er revet ned. Nu er grunden er til salg.
Men garagen fra det nedrevne hus skal blive stående. Den støtter nabohusets carport og husets sokkel.
Øjebæ uden det røde i
Banedanmark har kun tænkt sig at pudse facaden på garagen op og sætte et hegn ovenpå, så man ikke kan falde ned derfra.
Det bliver i lyst beton og med samme slags hegn, som du kan se på Banedanmarks areal langs Viborgvej.
Det kunne projektleder Jerns Birn fra Banedanmark fortælle naboparret, da man i midten af marts holdt et møde, hvor det blev forklaret, hvad der nu skal ske med grunden.
Efter mødet fortæller Birgitte Castellano, at hun ikke er helt tilfreds med løsningen, hvilket hun også gjorde klart over for Banedanmarks folk.
»Der er altså rigtig mange mennesker, der går tur forbi vores hus dagligt. Vi ser, at der kommer mange mennesker gående og cyklende. Og de kigger alle sammen ned, fordi de har jo alle sammen holdt øje. De står deroppe, de snakker om det. Flere går jo ned til Vasen og går tur nede i naturområdet. Så der er faktisk rigtig mange mennesker, der skal se på toppen af betonklodsen og det grimme hegn,« forklarer Birgitte Castellano.
»De erstatter jo bare en øjebæ med en ny øjebæ,« mener hun.
Birgitte og George Castellano foreslog ellers, at man blot blandede lidt rødligt i betonen, så det ville falde i med deres hus, og på anden vis gjorde bare en smule for at forskønne området.
Det blev afvist af Banedanmark.
»Vi etablerer muren, som vi gør det alle andre steder. Så det ændrer vi ikke på,« lød det.
»I er ikke de første, der har stået i den situation, at I som naboer ikke kan lide udseendet af vores grund, efter at vi er færdige med et projekt. Men vi har som offentlig virksomhed en forpligtelse til ikke at bruge flere penge end højest nødvendigt,« lød det videre.
Græs på grunden
Frugttræerne i bunden af den tidligere have bliver stående. Alle træerne, der blev fældet, bliver liggende i en stor bunke. Der er lagt sand på grunden og kun lidt jord ovenpå. Snart sås der græs i det hele.
For enden af stikvejen, der fører ned til det nu nedrevne hus, etablerer Banedanmark en sti, og der kommer et mindre areal, hvor der kan holde en af Banedanmarks biler. Der skal nemlig være adgang til jernbanen, så man kan kontrollere, om alt er i orden, lyder forklaringen.
Efter planen bliver der også plantet et par buske og andet bevoksning tæt på kanten af den skrånende grund.
»Det bliver godt. Så er vi da sikre på, at Randers FC-fans ikke parkerer deres biler helt ude på skrænten og kommer til skade. Vi skal jo ikke have nogen til at falde ned på grunden,« lyder det fra Banedanmarks folk.
Selve nedrivningen har kostet i omegnen af 400.000 kroner, mens Banedanmark købte det ødelagte hus for tre millioner kroner.
»Hvad der skal ske med det areal, det er faktisk ikke taget stilling til endnu. Om det skal indgå i statens ejendomsportefølje for at kunne sælges, eller om grunden skal overdrages til kommunen – det er der ikke truffet afgørelse om endnu,« har Jørn Jacobsen, der er ledende anlægschef i Banedanmark, tidligere fortalt Din Avis.