Selvbetjening hos Blomstergalleriet Lønborg giver mere tid til kunderne og til at kreere blomsterbuketterne.
To døre fører ind til Blomstergalleriet Lønborg på Dronningborg Boulevard.
Den til venstre lukker til almindelig åbningstid, mens et opkald til et bestemt nummer fra din smartphone kan åbne døren til højre alle tider af døgnet.
Her kommer du ind til et rum fyldt med blomsterbuketter, dekorationer og pyntegenstande. Det hele kan købes via Mobilepay, også når alle andre sover.
Selvbetjeningskonceptet vinder frem i Randers. Blomstergalleriet Lønborg i Dronningborg åbnede sin løsning for et par måneder siden, mens flere andre blomsterbutikker har haft det i et års tid.
I Adelgade blandt andet, er der åbnet en kiosk, der har åbent på samme måde døgnet rundt og i Brødregade kan du købe slik i Snolderiet, når trangen melder sig – også klokken 3 om natten.
Tillid og kamera
Der er stort set kun fordele ved systemet, mener indehaver Jeanette Lønborg fra Blomstergalleriet Lønborg. Et videokamera følger med i kundernes bevægelser inde i rummet, så hun kan opspore det, hvis kunderne ikke gør som forventet.
»Det handler om tillid til kunderne og der har ikke været nogle problemer ind til nu.«
Jeanette Lønborg tilføjer:
»Det er en god service til vores kunder. Vi har førhen haft en del, der har banket på efter lukketid og nu kan man hente en blomst om morgenen, lige før man skal overrække den,« lyder salgstalen.
Hun har bundet blomster fra lejemålet på Dronningborg Boulevard siden 2007. Hun er udlært blomsterbinder i 1992 og måske kan du genkende hende fra tiden hos Idéblomster, der til sidst lå på Rådhusstræde. Først som ansat og siden som forpagter, inden hun blev selvstændig i Dronningborg, hvor selv er født og opvokset.
Bedre tid
Der er også fordele for hendes ansatte. Den fuldtidsansatte og de to deltidsmedarbejdere kan fremover i højere grad møde ind på andre tidspunkter end åbningstiden og få noget fra hånden inden kunderne dukker op i åbningstiden.
»Det giver mere ro på. Vi får tid til at give kunderne en bedre service i åbningstiden og vi får bedre tid til at fordybe os i blomsterbinderiet og sparre lidt mere sammen, når de ikke er der. Det hæver kvaliteten,« forklarer hun.
Hun stikker nøglen i låsen. Den hænger på en væg inde i butikken, ud mod det selvbetjente rum. Metalskodderne knirker metallisk op og giver adgang til rummet, der udenfor åbningstid altid er åben.
Vupti er rummet en del af den almindelige blomsterbutik.
»Kunderne går også herind i normal åbningstid og vi følger med i, hvad vi skal fylde op med, så der er ikke noget herinde, der bliver for gammelt. Og vi kan hurtigt fylde op, hvis vi bliver bestormet, for jeg bor ikke langt væk herfra.«
Det er ikke en spareøvelse at åbne selvbetjeningen, tværtimod peger det i en anden positiv retning. For det er allerede en succes, slår hun fast. Planen er at holde en halv time kortere åbent i hverdagene. Men det sker tidligst til nytår.
»På grund af vores selvbetjeningsløsning, så håber vi på endnu flere kunder i fremtiden, så vi får ekstra travlt. Jeg skal absolut ikke af med mine ansatte,« pointerer hun.