2,8 millioner kroners-løsning for bløde trafikanter over Århusvej syd for Randersbro vandt over tunnelløsning og stibro, under byrådsmødet mandag 27. marts. Kun Østbroen stemte imod, mens Beboerlisten, Velfærdslisten og Enhedslisten stemte blankt. Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Radikale Venstre, SF og Socialdemokratiet stemte for.
Der var lagt op til en principiel diskussion i Økonomiudvalget, da de ni byrådspolitikere skulle afgøre, om bløde trafikanter ved krydset før Randers Bro på Århusvej og Grenåvej skulle have mulighed for passage via en tunnel til anslået 35 eller 68 millioner – eller en stibro til godt 30 millioner. Eller blot følge forvaltningens anbefaling om at lave en løsning henover vejen til 2,8 millioner kroner. Det blev sidstnævnte der vandt og dermed det, byrådet skulle stemme om mandag aften.
En politisk aftale har i mange år betydet, at der lå en forventning om, at der skulle bygges en tunnel under Århusvej for at sikre bløde trafikanter fra den heftige trafik over jorden.
Et par gange har den rundet Miljø- og Teknikudvalget, der overrasket over forvaltningens rappe løsning over jorden ville vide mere og specifikt bad om at få undersøgt en tunnelløsning og høre, hvad en stibro ville koste i stedet. Det var ligesom det, det tidligere byråd havde besluttet. Her stemte kun Bo Vestergaard (K) for at bruge den billigste løsning, mens Jens Peter Hansen (V), Nick Zimmermann (DF), Karen Lagoni (S), Christian Engelsbrecht (S) og Anker Boje (S) stemte imod. Frida Valbjørn Christensen (EL) tog forbehold.
I Økonomiudvalget strøg den billigste løsning lige igennem. Kun Østbroen stemte imod.
Trafiksimulation gav ro
»Det er et godt princip, men vi har lov til at blive klogere som politikere, det er ikke en skam« siger Ellen Petersen (S), der valgte at stemme for løsningen over vejen.
Bo Vestergaard (K), der har en taburet i begge udvalg, fortæller, at han blev overbevist, da han så trafiksimulationer, der viser hvordan trafikken vil glide bedre, når der etableres et nyt fodgængerfelt og cykelsti over Århusvej, tættere på Randersbro og over til Støberigade. Den skal tage trafikken i den ene retning, mens den eksisterende dobbeltrettede cykelsti mellem Restaurant Tronbrog og Støberigade bevares.
Nyere teknologi inden for lyssignaler og en hurtigere afvikling af de gående og cyklisterne samt en mere logisk retning for de bløde trafikanter skulle gøre krydset mere sikkert.
»Vi kan få meget for de over 60 millioner kroner, som en tunnel ville være dyrere. Desuden ved vi ikke endnu, hvordan trafikken bliver over Randers Bro. En klimabro skulle jo helst reducere antallet af biler over Randers Bro drastisk. Desuden er jeg personligt stadig vild med idéen om at undersøge, om man kan hænge en stibro på den vestlige side af Randers Bro til bløde trafikanter. Men lige nu er behovet der jo ikke,« siger Bo Vestergaard.