I mange år har en tunnel under Århusvej været den politiske forventning. Nu er både trafik over krydset og en gangbro i spil.
KIAN JOHANSEN
En politisk aftale har i mange år betydet, at der lå en forventning til, at der skulle bygges en tunnel under Århusvej for at sikre bløde trafikanter fra den heftige trafik over jorden.
Tunnelen skulle stå klar, inden der skal bygges massivt på arealet, der før har været cirkusgrund og hvor Radio ABC har holdt til en del år. Samtidig bliver der udvidet med flere lejligheder og byggerier i det nordlige Vorup og i selve Gudenåhuset ud til Århusvej, så der bliver en del flere mennesker, der forventes at krydse Århusvej inden for kort tid.
For et par måneder siden kom forvaltningen i Randers Kommune pludselig med en anden løsning. Al blød trafik skulle stadig foregå på jorden. Men nu med et kryds lige op til Randersbro, hvor gående og cyklister fik hver deres passage i begge retninger henover Århusvej. Den løsning koster 2,8 millioner kroner.
Men så satte politikerne i Miljø- og teknikudvalget foden ned. Og sagen blev sendt tilbage til embedsfolkene. Muligheden for en tunnel skulle undersøges nærmere og så vil politikerne have en pris på, hvad det koster at bygge en stibro, lød det.
Dyre meter
Nu er det så undersøgt. Og prisen bliver væsentlig højere, uanset løsningen. En tunnel på 35 meter og med 100 meter rampe på begge sider af tunnellen, tæt på Randersbro vil koste mellem 35-45 millioner kroner, lyder overslaget.
En tunnel under Århusvej tættere ved Grenåvej på 65 meter og en 100 meter lang rampe med spunsanlæg langs Støberigade vil koste 60-70 millioner kroner, vurderer embedsfolkene.
En 30 meter stibro over Århusvej, tæt ved Randers Bro i cirka 5 meters højde med 100 meters ramper i begge ender vil koste omkring 20-30 millioner kroner.
»Vi har på ingen måde bedt om løsningen over jorden,« har det tidligere lydt håndfast fra Jens Peter Hansen (V), der er næstformand i Miljø- og teknikudvalget. Formanden for udvalget, Nick Zimmermann (DF) bekræfter den vinkel. Men hvilken belutning de nu vil træffe, venter til Miljø- og teknikudvalgets møde 6. marts.
Tunnel med udfordringer
Årsagen til, at forvaltningen ikke er glade for en tunnelløsning er flere. De anbefaler at man fortsætter med løsningen henover Århusvej.
»De primære udfordringer er de meget store rampeanlæg og terrænspring på begge sider af vejen, som vil være nødvendige for at leve op til kravene om universelt design (adgang for alle),« lyder en af dem. Derudover er man urolig for at én af Verdos hovedforsyningsledninger ligger i vejen. Og så er man bange for, at vandet fra Gudenåen kan stige så meget, at en tunnel tæt på Randersbro kan blive oversvømmet.
»Vi vil ikke opgive en nem og tilgængelig overkørsel over Århusvej, for vi ved der kommer pres på trafikken. Både bilister, cyklister og fodgængere skal have nem adgang over Randers Bro og Århusvej,« har Jens Peter Hansen tidligere sagt til Din Avis, og erkender:
»Det er en vanskelig opgave. Vi er ikke enige om den tekniske løsning, men vi har i forvejen afsat 15 millioner kroner til en løsning.«
Hvilken løsning der nu vælges, er op til politikerne.
Sagen skal i skrivende stund på Miljø- og teknikudvalgets møde 6. marts. Derfor kender vi endnu ikke til politikernes beslutning.