KIAN JOHANSEN, REDAKTØR DIN AVIS

Dovenskaben og den lige linje mellem to punkter vinder oftest over færdselsloven og en ny klat asfalt med hvide striber på.

En cykeltur med en projektleder fra Randers Kommune kan synliggøre mange ting. Både for kommunen og for brugerne af området ved Havnegade.

Blandt andet, at en planlæggers logik, kombineret med færdselsloven ikke altid er samme boldgade og lig med den praktik som cyklister, gående og bilister i Randers rent faktisk bruger.

Under min cykeltur sammen med projektlederen, der har været med til at udforme Havnegades nye forløb, så stødte vi på flere cyklister der blandt andet kørte mod kørselsretningen, brugte et lyskryds i en forkert retning og tog den lige vej mellem to punkter, nemlig tværs over havnearealet mellem Toldbodgade og cykel og-gangbroen ved Streetfood. De burde jo køre over et stærkt befærdet lyskryds ved Toldbodgade, ramme den rigtige kørselsretning, tage endnu et lyskryds ved busterminalen, for derefter at tage den nye, trafiksikre overgang over Havnegade, tæt på gang og -cykelbroen.

Læs om turen her: Havnegade: Er cyklistens vej gennem de nye lyskryds logisk?

Til projektlederens forsvar, må jeg sige, at det altså ikke er nemt at spille Ludo, når spillerne på brættet skyder genvej hen over de andres ’Hjem’ og kommer i mål, før du har slået en sekser.

Jeg forstår på en måde godt, at enkelte trafikanter gør noget ’spændene’ og til tider udsætter sig selv for fare, når lovlydige trafikanter blot følger færdselsloven og ikke opdager den vildfarne trafikant. Dovenskaben længe leve.

Omvendt kunne jeg godt drømme om, at kommunens planlæggere en gang imellem stak fingeren, bil- eller cykeldækket i asfalten og rent faktisk afkodede, hvad trafikanter gør – ikke hvad de siger de gør. For det er sjældent det samme.

Husk at læse side 8 og 9, så får du serveret logikken bag Havnegade, hvis tager den på cykel. Go’ tur!