Aarhus Airport skal endnu engang på jagt efter en ny direktør. Den nuværende, Brian Worm, har sagt op, fordi han ikke kan lide eksponeringen.
Danni Paulsen, Lokalavisen.dk
Det er ikke ligefrem fordi, at indgangspartierne roterer med rejselystne østjyder hos Aarhus Airport, men historien er en helt anden på ledelsesgangen.
Her er svingdøren nemlig i fulde omdrejninger, og nu skal lufthavnen igen, igen, igen på jagt efter en ny kaptajn, der kan få den økonomisk klemte og kommunalt ejede virksomhed på ret kurs.
Direktør Brian Worm, der er bosat i Randers, har nemlig kastet håndklædet i ringen efter blot syv måneder på posten, oplyser lufthavnen i en pressemeddelelse, som den har valgt ikke at gøre offentlig tilgængelig.
Direktøren har opsagt sin stilling pr. 1. februar 2023, og årsagen er øjensynligt den offentlige eksponering.
»Jobbet som direktør indebærer stor eksponering, hvilket ikke var den position og udfordring, jeg oprindeligt søgte. Jeg finder det derfor bedst og mest formålstjenstligt at forfølge mine ambitioner et andet sted, inden lufthavnen skal tage de næste skridt i udviklingen,” siger Brian Worm, som i pressemeddelelsen understreger, at han fortsat »tror på projektet«.
Fjerde på to år
Hvis en ny direktør kan starte i jobbet den 1. februar 2023, når Brian Worm stopper, så vil personen være den fjerde direktør på to år.
Peer H. Kristensen var i jobbet i to år fra 2019 til marts 2021, hvor Nicolai Krøyer overtog posten. Han blev så afløst af Brian Worm i april 2022.
Lufthavnens bestyrelsesformand, Lars Dige Knudsen, anerkender overfor Lokalavisen Aarhus, at det ikke er optimalt med så mange udskiftninger på direktørposten.
»Det er selvfølgelig altid ærgerligt at skulle skille sig af med en direktør, men jeg er egentlig ret fortrøstningsfuld, når jeg kigger fremad. Brian er bare landet i en position, som han ikke føler sig komfortabel i. Vi har en organisation med masser af gode, dedikerede medarbejdere, som har været i lufthavnen i lang tid. De har investeret meget kraftigt i de forandringer, der er sket derude. Så jeg synes stadig, at Aarhus Lufthavn er en attraktiv arbejdsplads, og jeg er sikker på, at vi lykkes med at rekruttere en ny direktør, der kan føre vores arbejde med at tredoble passagerantallet og få skabt balance i regnskaberne, så vi kan drive en lufthavn med en profitabel drift, videre.«
Det lyder, som om det er en overraskelse, at jobbet er eksponeret. Er det Brian Worm, der har misforstået noget, eller har bestyrelsen ikke forklaret ham, hvad han gik ind til?
»Han blev jo ansat 1. januar i en stilling som operationel direktør under Nicolaj Krøyer. Da han opsagde sin stilling, blev Brian bedt om at tage stafetten fra 1. april. Så den rolle, han søgte ind i, er ikke den, han endte med. Han har jo bare kunnet mærke på sig selv, at han ikke trives i rollen med at være på og eksponeret. Og det har jeg måttet acceptere og anerkende. Hvis det ikke mærkes rigtigt i maven på ham, er det ikke det, han skal. Det er selvfølgelig ærgerligt, men jeg må også respektere hans beslutning,« siger Lars Dige Knudsen.
Reddet af kommuner
Han overtog i sommer formandsposten, efter de djurslandske kommuner og Aarhus Kommune måtte kaste en redningskrans til den ellers synkende skude.
Aarhus Airport var nemlig i starten af året – til de flestes overraskelse – pludselig på konkursens rand. Det skyldtes angiveligt en kombination af rigtig mange underskudsgivende år, corona-underskud og store regninger for den massive ombygning og modernisering af lufthavnen, og derfor gik de tre kommuner med til i al hast at sende 200 mio. kr. til Tirstrup.
Aarhus Kommune stod for de 180 mio. kr. og endte med en ejerandel på 89,99 pct, mens Syd- og Norddjurs hver bidrog med 10 mio. kr. og fik 4,99. pct. Den tidligere storinvestor Jens Stausholm har nu kun 0,04 pct. af ejerskabet.
Forudsætningen for den kommunale hjælpepakke, der dog for længst er sendt afsted, var, at der skulle findes private investorer til at bidrage med mindst 90 mio. kr.. Den jagt pågår stadig.
Lars Dige Knudsen, udefra ser det jo ret kaotisk ud med alle disse direktørskifter. Tror du, at det gør jagten på en investor nemmere eller sværere?
»Det arbejde pågår ufortrødent og uafhængigt af et direktørskifte. Der knytter sig nogle forskellige historier til de direktørskifter, men det vigtige er, at nu skal vi have ro på. Der er sat en ny bestyrelse ind, og nu kommer der en ny ledelse. Vi har en strategi, vi er i færd med at eksekvere, vi fået en masse nye ruter til lufthavnen, og vi har gennemført en stor ny investering og forbedring af lufthavnen. Det, tror jeg, gør det appetitligt for en ekstern investor.«