Taxibranchen mangler chauffører. Nu er et hold på sytten ved at blive udlært i løbet af bare tre uger.
ANETTE BONDE
Transportbranchen er et af de områder, hvor arbejdsgiverne oplever stor mangel på arbejdskraft. Derfor har taxibranchen i Randers og det nordlige Østjylland sammen med fagforbundet 3F Randers og STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering) taget skridt til at uddanne flere chauffører til taxi- og flexkørsel.
Projektet er ledet af Arbejdsmarkedskontor Midt-Nord.
Lærer det basale
12. oktober startede et hold på 17 kursister med vidt forskellig baggrund på et tre ugers kursus, alle med en arbejdsgivererklæring fra en vognmand om ansættelse efter bestået kursus. De kommer fra Jobcenter Randers, Jobcenter Mariagerfjord og 3F i Randers.
»Vi lærer dem det basale, resten lærer de ude i virksomheden,« oplyser uddannelseskonsulent Martin Søndergaard fra kursuscentret UCPlus.
På kurset lærer de blandt andet om førstehjælp, kundebetjening, køreteknik og forskellige patientgrupper. Deltagerne skal i forvejen opfylde forskellige betingelser, blandt andet have haft kørekort B i mindst tre år, være over 21 år, fremvise helbredserklæring og have ren straffeattest.
Martin Søndergaard fortæller, at kursisterne er en meget blandet skare. Én har sejlet med AP Møller i en lang årrække, én er pædagog, der gerne vil prøve noget nyt, et par kvinder med hårdt fysisk arbejde bag sig vil se om taxi-jobbet er bedre for kroppen, og nogle har endnu ikke fundet deres rette hylde og er derfor nysgerrige på taxibranchen.
»Kursisterne er meget motiverede, og der er en rigtig god stemning. De glæder sig til at komme ud og køre taxi.«
Føler sig heldig
Sussie Desiree Jensen, 61, er en af de 17 kursister. Hun har en pædagoguddannelse og en serviceassistent-uddannelse bag sig. På grund af stort arbejdspres og dårligt arbejdsklima på sin tidligere arbejdsplads følte hun sig nødsaget til at sige op i sin ansættelse som serviceassistent. Nu føler hun sig ekstremt heldig at have fået mulighed for at komme til at køre taxi.
»Jeg søgte stillinger indenfor servicefag. Da jeg så opslaget om infomødet, mødte jeg op og var så heldig at få en arbejdsgivererklæring af en vognmand. Jeg får betalt kurset af jobcentret, og det var også min eneste mulighed for at kunne komme på dette kursus. Jeg er så glad og håber at bestå.«
Sussie Desiree Jensen håber nu blot, at vognmanden ikke har fundet en anden chauffør, inden hun efter bestået eksamen modtager chaufførkortet fra Færdselsstyrelsen.
»Jeg elsker at køre bil, og jeg har altid gerne villet have med mennesker at gøre. Det er en drøm, der går i opfyldelse.«
Mulighed for jobskifte
Bestyrelsesformand for DK-Taxi, Søren Brix, fortæller, at der efter corona er opstået et behov for flere uddannede taxichauffører.
»Derfor ser vi muligheder for at samarbejde med jobcentre og A-kasse.«
Johnni Johansen, gruppeformand for Transport i 3F Randers, ser også en god mulighed i dette kursus for 3F-medlemmer, der gerne vil skifte til taxibranchen.
»Der er en frihed i jobbet, selv om man naturligvis skal være indstillet på lidt skæve arbejdstider. Vi vil gerne bidrage til budskabet om, at branchen har jobs til overenskomstmæssig løn og bonus, så man ikke er tvunget til at køre 60-70 timer om ugen.«
Ærgerlig over ventetid
Søren Brix peger på, at taxibranchen er åben for at ansætte mange typer af profiler. Det kan være både studerende, personer, der vil supplere deres indtægt med et bijob, eller fleksjobbere, som kan arbejde fra 4,5 time om dagen. På baggrund af mødet med deltagerne på introdagen er han optimist.
»Vi er spændt på, hvem der kommer tilbage og banker på vores dør. Men jeg har en god fornemmelse af, at det er nogle gode folk.«
Efter bestået kursus skal deltagerne have udstedt et chaufførkort fra Færdselsstyrelsen, inden de må starte som taxichauffør. Der går typisk halvanden måned eller mere, hvilket Søren Brix er ærgerlig over.
»Vi har en branche, der mangler folk. Jeg har allerede givet tilsagn til én om at få arbejde, men der kan jo ske meget på tre måneder – måske finder vedkommende noget andet i mellemtiden.«
Søren Brix oplyser, at fire vognmænd, det vil sige tre i Randers og en i Grenaa, har lavet arbejdsgivererklæring med deltagerne fra kurset.