HC Farver på Lucernevej udvider lager med 400 kvadratmeter. Årsagen er vækst og at der skal endnu bedre personaleforhold til firmaet, der er vokset fra ni til 25 ansatte på tre år.

KIAN JOHANSEN

Gravemaskinen er i jorden og et 400 kvadratmeter større og brandsikret lager tager snart form bag HC Farvers store bygning på Lucernevej.

Det er ifølge Hans Peter Christensen og storebror Carl Christensen et synligt tegn på, at firmaet med tre firma-ben og flere udstikkere har planer om at blive og vækste i Randers i fremtiden. Og at HC Farver er i fremragende form, med en omsætnings-vækst på over 25 procent alene i indeværende år. Der er planlagt udvidelser og forbedringer for mellem 5 til 6 millioner kroner det kommende års tid.

»Vi har ikke umiddelbart planer om at ansætte flere for øjeblikket, når det er sagt, står vores dør altid på klem overfor dygtige branchefolk. Udvidelsen er blandt andet et udtryk for, at vi er ved vokse ud af vores rammer og desuden vil vi bare meget gerne have rigtig gode forhold for vores ansatte. Det får vi med udvidelsen, for den giver bedre plads til vores team i vores voksende online-virksomhed, når vi kan rydde et eksisterende lager lige ved siden af og indrette det til kontorer,« siger Hans Peter Christensen.

Gennem årerne er HC Farver, ifølge Hans Peter Christensen, blevet tilbudt at overtage en del andre farvehandler. Men det er ikke strategien at opkøbe andre, væksten består i at drive og vækste HC Farvers forretningsområder med dygtighed og flid. Og hvem ved om der ikke kommer nye varegrupper til løbende, hvis der er en kvalitets-forretning i det.

De to brødre købte virksomheden i 2005 af faderen, der siden 1976 har drevet HC Farver, først på Hornbæk Engvej og de sidste mange år på Lucernevej 75 i Randers.

Vi ved godt, at vores elever måske vil søge jobs hos andre farvehandlere og byggehandler, men det vi giver ud, kommer godt igen.

Hans Peter Christensen, medindehaver af HC Farver

Brødre med et match

I dag består virksomheden af tre næsten lige store vækst-ben. Nemlig en webshop, en erhvervsafdeling, som sælger maling og udstyr til blandt andet malermestre, håndværksvirksomheder og ejendomsudviklere, samt den sidste og nok mest synlige del for dig som læser, nemlig detailbutikken med salg til private kunder.

49-årige Carl Christensen er udlært i farvehandel-branchen, mens 47-årige Hans Peter er udlært i Dansk Supermarked og mens uddannelserne er forskellige, så er sindet det også. Carl er den eftertænksomme og grundige, der med stor faglighed sætter sig ind i varernes kvalitet og af og til beder sin medejer om lige at tage en slapper.

Hans Peter er den ordrige og energiske lillebror, der med handling og ord sætter fut i beslutningerne.

»Vi er ikke en del af en kæde, så derfor er der ikke langt fra tanke til handling, vi skal ikke gå nogle kommandoveje, for at prøve noget nyt af,« siger Hans Peter Christensen og understreger, »Så hvis du ikke har lyst til at have fart på og have det sjovt samtidig, så er det her ikke stedet for dig.«

Akademi til fremtiden

Og netop fremtiden er der også tænkt på. For fem år siden søsatte brødrene deres egen elevuddannelse med HC Farver akademiet. For tiden har de tre elever, der med seks måneders mellemrum bliver lært op i de tre afdelinger. Det er valgfrit, hvilken afdeling eleven vælger at forfine sin viden i, under det sidste halve år af den toårige uddannelse.

»Der uddannes otte til ti farvehandlere i hele Danmark om året. Med vores akademi bidrager vi til, at branchen består. Vi ved godt, at vores elever måske vil søge jobs hos andre farvehandlere og byggemarkeder, det er kun sundt, at man vil prøve noget andet, men det vi giver ud, kommer godt igen. For på et tidspunkt bliver enkelte af dem måske trætte af lange arbejdstider og arbejdsforhold og så byder vi dem gerne velkommen tilbage,« lyder det gavmildt og strategisk fra Hans Peter Christensen.

Ideer og det rette ord

HC Farver er i dag importør og leverandør til en stor vifte af kundegrupper i ind- og udland, både fysisk og online. Begge dele vækster voldsomt.

Hans Peter Christensen, der selv bidrager med instruktionsvideoer på hjemmesiden og diverse digitale kanaler. Desuden tester HC Farver selv de fleste af deres varer og finder på den måde de bedste løsninger til kunderne.

»Vi laver selv vores SEO idet vi jo lytter dagligt til kunderne, der beder om råd til deres opgaver i blandt andet huset, på båden, bilen og med deres hobby-opgaver, så vi kender de ord, der ikke nødvendigvis er det rette fagord, men det ord som kunden tænker,« smiler Hans Peter begejstret ved tanken om, at hans ansatte på den måde kombinerer den fysiske faglighed, rådgivning og kundeservice med den digitale verden.

Elektroniske hyldeforkanter og en prisrobot til et anseeligt beløb skal senere i år sikre, at HC Farver altid tilbyder den billigste pris, uanset hvornår du handler.

»Vi gør det allerede, kombinerer den billigste pris i både den fysiske forretning og på vores webshop med vores rådgivning. Vi omsætter rigtig mange varer til den bedste pris. Vi vil hellere sælge mange pensler med prismatch, andre vælger at sælge få pensler til den dyre pris, det er ikke vores forretningsstrategi.«