Hvorfor lave en spærreflade lige når du kommer op af bakken ved Fårup og tvinge bilen ind i et spor i stedet for to, undrer en læser sig. Kommunen har svaret.

KIAN JOHANSEN

For et stykke tid siden skrev jeg som redaktør på Din Avis en kommentar om, at jeg ville til at kigge på trafik.

Det fik Jan Dahl Sørensen fra Mimersvej i Randers til tasterne.

»Det her er den mest tossede ide, sluppet ud i praktik. Guderne må vide hvordan,« indleder den undrende bilist sig.

»Når du kører fra Randers, ad Hovedvejen til Fårup, så kommer der to vejbaner lige før du drejer til venstre mod Fårup. Den ene fortsætter ligeud, den anden er til venstresving. Der er blevet sat skilte op med påbudt kørebane, og et sted, hvor folk kan stå trygt midt på vejen, fortæller han.

»Det er helt fint. Men det er et stort mysterium hvorfor der, i vejbanen med venstresvinget, er placeret en spærreflade? Skal færdselsloven overholdes, så skal du køre i svingbanen, dreje ud på vejen, der jo går ligeud, og så ind igen.«

Det er spærrefladerne og venstresvinget her på Hovedvejen ved Fårup vi taler om.

Skal forhindre bagende-kys

Jan Dahl mener ikke det giver mening.

»Det er kun til forvirring og gene for trafikken. Det kan ikke være på grund af de to steder, hvor folk kan stå på vejen. Man sætter jo farten ned , når man drejer. Ingen af dem jeg har snakket med, kan finde en logisk forklaring.«

Men der er en logisk forklaring, skriver Magnus Vilstrup Andersen i en e-mail til Din Avis. Han er sektionsleder i Randers Kommunes afdeling Veje og Trafik.

»Afmærkningen er udført efter vejreglerne, som viser en spærreflade inden en venstresvingsbane. De fleste steder bliver vejen udvidet mod højre i begge retninger, for give plads til svingbanen i midten af vejen. Men på Hovedvejen ved Fårup var der plads til svingbanen i det ene kørespor, og der sker sammenfletning lige inden, for at ændre køresporet til svingbane. Spærrefladen er etableret for at mindske risikoen for, at ligeudkørende trafik kører op i bagenden på venstresvingende trafik.«

Det er skam helt efter Vejloen, at der er en spærreflade lige før venstresvinget på Hovedvejen ind mod Fårup, forklarer Magnus Vilstrup Andersen, sektionsleder i Randers Kommunes afdeling Veje og Trafik. Udsnit af Vejloven