Kunderne kan selv finde og købe blomster i Vorup Blomster, selv når butikken egentlig har lukket, og medarbejderne er gået hjem. »Vi tænker positivt. Der kommer måske en ud af 200, der ikke kan finde ud af det. Men de resterende 199 glade kunder, det er dem, vi satser på. De fleste mennesker er sgu da ærlige!?« siger blomsterhandler Anette Birch.
ANDERS MICHAELSEN
Du er på vej ud af døren, og pludselig slår det dig, at du har glemt en værtindegave? Eller måske er du kommet i tanke, om at du har været en kæmpe idiot og hellere må købe et styks apologetisk flora til din bedre halvdel. Eller os har du bare glemt at blomsterbutikken har lukket søndag og allerede lukker klokken 13 om lørdagen.
Tænkte scenarier, måske – men hos Vorup Blomster har man i hvert opdaget et behov for at udvide butikkens åbningstider – især i weekenden og på helligdage – og det sker nu, uden der behøves at står nogen bag kassen.
For når det almindelige personale takker af indenfor butikkens normale åbningstider, så bliver der lukket en garageport ned over der, hvor kassen holder til, og døren til butikken er lukket. Men kunderne kan stadig komme ind så længe de har en mobil ved hånden. For blomsterbutikken har fået en såkaldt motorlås, som er tilkoblet et telefonmodul. Med andre ord man kan ringe til nummeret på vinduet og døren åbner, derfra skal man blot have Mobilepay for at kunne betale.
»Der var tit nogen, der ringede til mig om søndagen, men der har vi jo lukket. Og så lukker vi klokken 13 om lørdagen – hvis du så skal i byen om aftenen, og du skulle have et eller andet med, så er du nødt til tage på tanken. Og det samme gælder jo i helligdagene, så der så vi et behov for at gøre noget,« siger blomsterhandler Anette Birch.
»Førhen hvis en kunde ikke kunne nå herind, inden vi lukkede, måtte vi jo stille noget om i baggården, men nu kan vi jo bare stille det ind i butikken., så folk kan hente det efter lukketid.«
Tillidsdanmark
Ifølge Anette Birch er hun den første blomsterbutik i Randers til at indføre lige præcis det system. Der har dog været andre, der har haft en selvbetjeningsløsning i byen, i det man ude foran Taarnly Blomster har haft en automat, hvor man har kunnet købe blomster uden for butikkens åbningstid siden 2020. Men der har altså ikke været adgang ind til butikken efter lukketid, og inspirationen til den løsning har Anette Birch fundet i en anden ende af landet.
»Jeg var på ferie på Bornholm i januar, og der var jeg inde og snakke med en blomsterbutik, der havde det her system – og så følger jeg også en del blomsterbutikker på Facebook, og begge steder har jeg kunnet se, at de har stor succes med at have døgnåbent og uden bemanding.«
Men har hun så ikke nogle betænkninger i at friste svage sjæle, når der efter den normale lukketid ikke står et menneske bag kassen?
»Man har jo altid nogle betænkninger, men i og med at vi har sat overvågningskameraer op og får folks telefonnummer, synes vi, at vi har dækket os ind. Vil folk snyde os, så kan du jo det, men vi får også af og til også stjålet noget på gaden. Tyveri kan du næsten aldrig helt gardere dig imod. Men de fleste mennesker er jo heldigvis søde, rare og ærlige mennesker.«
»Vi tænker positivt. Der kommer måske en ud af 200, der ikke kan finde ud af det. Men de resterende 199 glade kunder, det er dem, vi satser på. De fleste mennesker er sku da ærlige!?« slår Anette Birch fast.
Spiritusflaskerne er dog sat om bag en lukket garageport, der kan dele blomsterbutikken op i to rum.
»Det er måske lidt for fristende bare at gå hen og kunne tag en flaske gin og gå. Så på den måde har vi også gjort lidt for at undgå svage sjæle.«
Fin ekstra omsætning
Indtil videre har blomsterbutikken dog kun haft en positiv oplevelse af den nye medarbejderfri løsning. Her håber man blandt andet, at det er en service, der kan trække kunder til fra andre områder, end man normalt har kunder fra.
Sidste fredag aften var første gang man havde døgnåbent, her var der dog ingen kunder, men om lørdagen var der to og om søndagen var der fire. De tal håber butikken vokser på sigt:
»Vi håber og drømmer da om, at der måske kommer mellem 10-15 kunder hver weekend udenfor vores normale åbningstider. Køber folk så i gennemsnit for cirka 200 kroner, så er det jo også en fin ekstra omsætning,« slutter Anette Birch.