Den sidste sommersøndag i august bliver det gratis at køre med veterantoget mellem Mariager og Handest. Samme dag kan man se et modelbaneanlæg med håndbyggede tableauer af bygninger og gadepartier fra Randers

 

Denne dag sponsorerer ELRO-Fonden nemlig billetterne, og man kan køre med togene, lige så meget man har lyst til hele dagen.

Mariager-Handest Veteranjernbane indsætter seks ekstratog søndag 29. august, og alt materiel kommer i drift på ELRO-dagen.

På sommersæsonens sidste køredag slår veteranbanen remiseportene op for alle sine køretøjer, og i samarbejde med ELRO-Fonden viser banen, hvad danske fabrikker gennem snart et lille århundrede har præsteret af jernbanemateriel til en række af landets nu for længst nedlagte privatbaner.

Turen med det gamle veterantog frem og tilbage mellem Mariager og Handest tager 45 minutter hver vej, og der er nok at se på undervejs.

Der er mulighed for at komme ud at stå på en af de åbne endeperroner på personvognene og nyde kulrøgen og høre dampslagene fra det gamle lokomotiv, der tøffer og pruster sig gennem det naturskønne landskab syd for Mariager Fjord med flittig brug af dampfløjten.

Jernbanestrækningen åbnede i 1927 som privatbane mellem Mariager og Viborg og var i drift indtil 1966. Fire år senere den 2. maj 1970 åbnede veteranbanen. Banens lokomotiver og vogne er fra perioden 1900–1950 og har kørt på privatbaner over det meste af Danmark.

 

Hadsund-Peter genopstår

Modelbanen Gudenåen kommer også på besøg i Handest søndag 29. august, og i et telt på stationspladsen i Handest opstilles et 9 kvadratmeter stort og levende modelbaneanlæg. På anlægget vises flotte håndbyggede tableauer af bygninger og gadepartier fra Randers` bymidte, og gennem de flotte landskaber snor de fineste hjemmebyggede modeltog sig.

En af bygningerne på modelbaneanlægget er den gamle privatbanestation, der lå i Rosenørnsgade i Randers. Herfra udgik Hadsund-Peter i sin tid, og denne har de dygtige modelbyggere også lavet en kopi af. Motorvognen Hadsund-Peter er Danmarks næstældste motorvogn og kørte fra Randers til Hadsund.

Gamle M 4, Hadsund-Peter, kom til verden i 1926 hos vognfabrikken Scandia i Randers. Den kørte i sine ungdomsår på såvel Sydfyn som på Nordfyn, inden den i en ”moden alder” i 1966 kom til Randers igen, hvor den sluttede sin karriere på Hadsund-banen, som benævnte vognen M 4.

M 4 tog sin daglige tørn på den 43 kilometer lange privatbane fra Randers til Hadsund og var i ordinær drift frem til banens lukning i marts 1969.

På hverdage kørte M 4 fra privatbanestationen i Randers kl. halv tre om eftermiddagen. Det var dagens blandede tog, som var fyldt med skoleelever, der skulle hjem fra skole, med post og pakker til stationerne, med dagens lokale aviser og med en eller to tilkoblede godsvogne med fragtgods.

En time og tyve minutter efter afgangen fra Randers privatbanestation kunne gamle M 4 endelig passere Mariager Fjord og trille ind på stationen i Hadsund Nord.

Indenfor et til to år kan kronjyderne atter tage på tur med Hadsund-Peter. Dog går turen ikke længere til Hadsund eller til Randers. Det sluttede i 1969. Men turen går nu fra Mariager til Handest. Veteranbanen har nemlig startet restaureringen af Danmarks næstældste motorvogn, som nu står i remisen i Mariager. En gammel ærværdig vogn med næsten hundrede år på bagen.

 

Flere Scandia-vogne på veteranbanen

Mariager-Handest Veteranjernbane har en tæt tilknytning til Scandia og til Randers. Hos Scandia byggede man også en anden af vognene, som nu kører på Veteranbanen – nemlig B51. B51 bliver af Veteranbanen beskrevet som deres ældste og flotteste personvogn, og sidste år rundede den 110 år. B 51 kom til verden i Randers fire år før udbruddet af første verdenskrig.

I 1968 medvirkede vognen i den allerførste Olsen Banden film, hvor Egon, Keld og Benny flygter til Nordsjælland med tog tæt forfulgt af politiet.

Vognen er en smuk repræsentant for de fine køretøjer, som Scandia byggede gennem årene. Randers var dengang landskendt for sin produktion af jernbanekøretøjer.

Vognen kørte dagligt på Frederiksværkbanen mellem Hillerød og Hundested, men i dag er vognen B51 i daglig drift hos Veteranbanen og vækker stor opmærksomhed og begejstring.