Der er ikke tale om nogen fald-på-halen-komedie, når Teatergruppen Fabulas i Randers tirsdag 23. april har premiere på ”Frankenstein”
Snarere tværtimod er det et skævt og til tider underfundigt stykke, hvor galskab og vilde arketyper skal bære humoren frem til publikum. Fabulas giver et indblik i, hvad der foregår i kulissen hos en skuespillertrup, og det påvirker forestillingen. Man har valgt at spille en skuespillertrup, der spiller ”Frankenstein”:
”På den måde leverer vi to sideløbende historier på én gang, nemlig Frankenstein-historien og så den anden historie, hvor vi som trup kommer igennem en forestilling, som falder fra hinanden på grund af intriger, løbende skænderier og misforståelser skuespillerne imellem. Det gør det til ret kompleks komik,” fortæller instruktøren Benedicte Monica Andersen.
”Det er helt bevidst, at vi er gået efter et stykke af den karakter,” fortæller instruktøren Benedicte Monica Andersen, der har valgt ”Frankenstein” sammen med sin partner privat som i teaterlivet, Brian Eriksen Andersen, og parrets tro væbner gennem mange år, Gunnar Fur Øhrberg.
De tre var enige om, at nu skulle Fabulas prøve sig selv og publikum af med en komedie – og helst en, der ikke ”bare” følger de traditionelle baner for historiefortælling.
”Vi var meget målrettede og faldt over dramatikeren Thomas Mallings fortolkning af ”Frankenstein”. Der blev grinet meget, mens vi læste den, så vi var ikke i tvivl om valget. Thomas Malling er tro mod Mary Shelleys oprindelige Frankenstein-fortælling, men dermed er alt også sagt, for ja den bliver grebet anderledes an og har sine dejligt skæve vinkler – ikke mindst gennem den del, som vi selv har lagt ind,” siger Benedicte Monica Andersen.
Det skæve
Det er historien om videnskabsmanden Victor B. Frankenstein, der arbejder på sin drøm om at overskride grænsen mellem liv og død – og lykkes så meget, at hans eksperiment bliver til et mareridt. I den randrusianske udgave præsenteres forestilling i et hurtigt tempo, hvor scenografien skal være lige så præcis, som når en Formel 1-racer tordner gennem giftige hårnåleving.
”Jeg tror og håber, at det skæve bliver sjovt, fordi skævheden oftest medfører en komisk uforudsigelighed,” siger stykkets instruktør og fortsætter:
”Som publikum har vi som regel en bestemt forventning om, hvordan en situation vil udspille sig, eller hvordan et menneske vil agere, og så kommer det skæve ind som en præmis, der medfører, at man ikke kan regne med noget som helst. Alt kan ske. Og det gør det!”
Fast basisgruppe
Udover Benedicte Monica Andersen, Brian Eriksen Andersen og Gunnar Fur Øhrberg hører også Sofie Stampe og Chris W. B. Pedersen til basisgruppen, de faste medlemmer af Fabulas. Når et projekt som f.eks. ”Frankenstein” er valgt, så finder man i gruppen ud af, hvem der skal være instruktør og begynder at caste til de øvrige roller. Samtidig med at læseprøverne går i gang, fordeler man arbejdet og ansvaret f.eks. kostumer, scenografi, økonom og PR. Alle har sit ansvarsområde, så bevægelsen fra manuskript til færdigt stykke er i høj grad et gruppearbejde.
Nikoline Marie Hjørnholt har lavet dans til forestillingen, som kan præsentere en festlig polka, og så har Fabulas fået hjælp af special effects-mageren Henrik Andersen fra firmaet AMOS FX, der præsenterer en åben mave med tarme. Fabulas har også haft besøg af flere dramaturger for at kvalitetssikre humoren og stykket.
Det er den måde, at Fabulas nu har arbejdet på i adskillige år. Alle aktører er frivillige, der brænder for teater. Parret Benedicte og Brian så meget, at de udover at lægge energi i Fabulas også gennem flere sæsoner har været – og er – instruktørpar hos Alletiders Familieteater i Skørping.