Det er sejt at være en god læser. På Randers Bibliotek var det torsdag 8. marts ekstra sejt at være en god læser. Den bedste elev til at læse højt blev nemlig kåret og løb af sted med den seje titel og biografbilletter til hele klassen
Salen i Kulturhuset summede af liv til Randersmesterskaberne i oplæsning. Her var nemlig samlet intet mindre end fire 6. klasser fra hele Randers Kommune. Hver klasse var repræsenteret af en elev, der igennem oplæsningskonkurrencer på skolen havde vundet titlen som den dygtigste oplæser i klassen.
Dommerkomiteen bestod af Inger Skamris, tidligere leder af Randers Bibliotek Lisbeth Nielsen, leder af teaterskolen Kastali´a og Lone Thomsen, der er leder af pædagogisk lærecenter Randers. De var kommet på en hård opgave, da de skulle finde vinderen blandt oplæserne. Det var nemlig nogle særdeles kompetente oplæsere, og der var hård kamp om sejren. Alle deltagerne fik rosende ord med på vejen og modtog et diplom, inden vinderen blev annonceret.
Vinderen blev Oline fra Havndal Skole. Oline havde valgt at læse et stykke op fra bogen ‘Pigen fra havet’ af Bodil E. Jørgensen. Hun fik følgende ord med fra dommerne: “Oline forklarede flot, hvorfor hun havde valgt netop den bog. Hun var dygtig til at holde pauser i oplæsningen. Hun var meget tydelig og differentierede flot mellem at læse noget beskrivende og dialog. Hun havde valgt at læse et spændende stykke højt, der gav dommeren lyst til selv at læse mere”.
Det er sejt at læse højt
Randersmesterskaberne i oplæsning er en årlig tilbagevendende aktivitet, der har fokus på at skabe en god stemning og prestige omkring dét at læse højt. Konkurrencen understøtter børns læselyst på en sjov, uhøjtidelig og spændende måde og gør det sejt at læse højt.
Randers Bibliotek inviterer alle 6. klasser i kommunen til at deltage i konkurrencen i oplæsning, og skolerne afholder lokale oplæsningskonkurrencer, hvor de vælger en vinder, der går videre i konkurrencen. Vinderen skal så konkurrere mod de dygtigste oplæsere fra de andre 6. klasser. Deltagerne læser op af en selvvalgt tekst, og de bliver bedømt på blandt andet tekstforståelse, stemmebrug, udtale, tempo og kontakt til publikum.