Tusindvis er hoppet på en falsk Facebook-konkurrence.
Af Jørgen Rosengren, Jyllands-Postens Lokalaviser
Opdatering: Fredag morgen er konkurrencen fjernet fra siden. Det er da også netop fredag, hvor der skulle kåres en ’vinder’. Samtidig er der en ny, lignende konkurrence på samme side. Bagmændene har set Lokalavisens henvendelse – men stadig ikke vendt tilbage.
12.000 har i skrivende stund kommenteret – og opslaget er blevet delt 10.000 gange.
Det er – efter alt at dømme – samme antal personer, der med begge ben er faldet i (endnu) en falsk Facebook-konkurrence.
En ’konkurrence’, der ifølge en it-ekspert i værste tilfælde kan bruges til at ribbe dig for penge.
»I begyndelsen af 2024 udlodder vi 5 små huse som særlige gaver til alle, der deler vores opslag og skriver ”Tillykke” senest den 15. marts,« skriver ’firmaet’ »Lille hus« på sin Facebook-side.
Det er der altså i skrivende stund mange tusind, der har gjort.
Og netop at dele, like og kommentere opslaget, det advarer Peter Kruse, it-sikkerhedsekspert ved Kruse Industries, kraftigt imod.
Han er ikke i tvivl om, at konkurrencen er svindel – ej heller, hvad svindlerne opnår, når de får de ønskede reaktioner på opslaget.
»Følgere er penge. Der bliver skabt en relation – og den kan senere bruges til for eksempel investeringssvindel eller dating-scam,« siger Peter Kruse til Lokalavisen.dk.
Eksperten, der også har set til opslaget, bemærker, at der i netop dette svindelforsøg bliver opfordret til at dele, før der bliver kommenteret.
»Så får det flere eksponeringer – og på den måde kan svindlerne få salmet mere data ind,« siger Peter Kruse.
Hvad kan du gøre?
Der er flere ting, du kan gøre for selv at tjekke, om en konkurrence er falsk.
Flere er i faktaboksen nederst i denne artikel.
Derudover kan du prøve at lave en Google-søgning på de billeder, der er brugt i konkurrencen. Du kan også prøve at finde ud af, om der findes en hjemmeside med samme navn.
Spoiler-alert: Det gør der ikke i dette tilfælde.
Gammelt problem
Problemet er langt fra nyt. Tilbage i 2016 udtalte daværende Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse:
»Der sidder desværre nogle mennesker, som samler på ”likes” på en række falske sider med konkurrencer, som de opretter til lejligheden. Dem, der ”liker” konkurrencerne, vinder dog aldrig noget. Bagmændene kan senere sælge siderne videre og tjene penge på dem, fordi de har fået mange ”likes”. Det skal stoppes, og derfor opfordrer jeg forbrugerne til at være opmærksomme, når de er på Facebook.«
Facebook-siden »Undgå virus og spam« advarer næsten dagligt mod blandt andet falske konkurrencer på Facebook.
Det opslag – som for øvrigt er ’firmaets’ første – blev slået op 7. marts.
Der findes også en tysk søster-side, »Kleines Haus«. Med samme ’gode tilbud’.