I denne uge og i de to kommende uger vender vi blikket tilbage. Vi ser på året, der snart er gået, og de ting, der skete i løbet af 2023. Her kan du se højdepunkterne fra årets første fire måneder. Der er både glædelige og triste nedslag iblandt.

AF CECILIE BISGAARD

Januar

Din Avis startede 2023 ud med at sætte fokus på et ungdomsskoleprojekt, der hedder RUN.

To unge piger, Asta og Naja, fortalte om, hvordan projektet hjalp dem med at komme op på hesten igen.

»Det blev værre og værre. Hver dag kunne jeg mærke det, som, jeg nu ved, var angst. Det vidste jeg ikke dengang. Der var ikke rigtig nogen hjælp, og jeg fik skæld ud af min familie og skolen, fordi jeg ikke passede min skole,« fortalte Asta Arneborg Heegaard.

Det endte med, at Asta i to år stort set ikke kom ud af den lejlighed, som hun boede i med sin mor. Det var først, da hendes UU-vejleder nævnte RUN, at hendes rejse til at finde tilbage til sig selv igen begyndte.

»Det betød helt vildt meget for mig. Jeg kunne endelig mærke, at nogen lyttede til, hvad jeg sagde. De respekterede det og gav mig plads. De hjalp mig og sagde ikke bare ’det finder du ud af’. Jo flere ture vi var på, og jo mere jeg øvede mig i at tage bussen derud, jo mere kunne jeg genkende mig selv efter to år med angst,« sagde hun.

Januar var også måneden, hvor Randers gjorde klar til Danmarks Indsamlingen. Det store liveshow skulle nemlig løbe af stablen på Værket i februar.

På Munkholmskolen i Stevnstrup havde 5. klasse inviteret flere Den Store Bagedyst-stjerner forbi til fastelavnsbollebagning. Og det blev især en speciel dag for eleven Daniel Damgaard. En af de tidligere tv-deltagere fandt nemlig ud af, at det var hans 12-års-fødselsdag, og så blev der ellers sunget for den unge mand.

»Det er tæt på den bedste fødselsdag nogensinde,« fortalte Daniel bagefter.

Februar

Hvordan er det nu lige, det er med det nye Havnegade-kryds? Efter en ombygning og renovering af lyskrydset ved Randers Busterminal virkede det til, at trafikanter – både i bil og på cykel – havde lidt svært ved at finde ud af, hvordan de skulle færdes. Derfor tog Din Avis projektleder Thomas Langballe fra Randers Kommune, der stod bag udformningen af det nye kryds, med ud på en cykeltur.

»Helt ærligt. Der vil altid være nogle cyklister og fodgængere, der ikke bruger det, vi etablerer, som det er tænkt. Det er svært at tage højde for. Det er ikke tanken, at du som cyklist skal køre mod syd eller nord i det nye lyskryds ved busterminalen. Du skal hen til det nye, sikre lyskryds ved gangbroen,« sagde projektlederen under turen.

Det virker heldigvis til, at tid var det, der skulle til, før de fleste trafikanter nu er blevet fortrolige med det nye vejforløb.

Derudover kunne vi i februar fortælle, at P-Huset City i Fischersgade var blevet solgt. Den tidligere ejer Søren ’Tandhjul’ Fischer havde solgt parkeringshuset til parret Mette Haarup og Claus Jespersen.

Siden er der sket en del. Bommene ved ind- og udgang er væk, der er kommet nummerpladescanner, der er døgnåbent, og det er nu muligt at betale for parkering via apps. Der er også planer om at opstille ladestandere til elbiler.

»Jeg er glad for, at jeg har solgt det til lokale, der kommer til at bruge tiden dernede, og som lytter på kunderne. Og ham Claus, han er sgu en dygtig købmand. Han sætter de huse, som han køber, i en ordentlig stand, og det kan jeg godt lide,« fortalte Søren Fischer om salget.

Marts

Der skete mange ting i Randers i marts. Måneden blev blandt andet sluttet af med et kæmpe show i Arena Randers. Det var nemlig her årets finale i X Factor blev holdt.

Men der skete også flere ting, som man kun kan begræde. I starten af marts gik Lars Pedersen, der i mange år var leder af Handicapcenter Kronjylland i Stevnstrup, bort efter et kort men intenst sygdomsforløb, fortalte familien.

Tragedien blev ikke mindre af, at han få måneder før – i december 2022 – havde måttet vinke farvel til sit livsværk, da ubetalte regninger og en næsten uoverkommelig opgave med at rette op på varmtvandsbassinet lukkede handicapcentret – til stor sorg for mange nuværende og tidligere brugere.

Derudover var marts måneden, hvor Dronningborghallen måtte lukke omgående – eller i hvert fald en stor del af hallen.

En rapport fra Stokvad Rådgivende Ingeniører viste, at dele af hallen var i så dårlig stand, at den måtte afspærres og lukkes, da bygningen ”ikke længere havde det påkrævede sikkerhedsniveau”.

»Der står i rapporten, at en renovering vil komme til at koste 20 millioner kroner. Og så har man stadig en gammel hal. På den måde er der ikke ræson i at kigge på en renovering af hallen. Vi kommer ikke til at genåbne hallen i den form, den har i dag,« sagde Morten Arnesen, direktør for Randers Idrætshaller, kort efter udmeldingen.

Derfor står hallen stadig tom i dag.

April

Nørrevangsskolen er i dårlig stand. Rigtig dårlig faktisk. Det fandt vi ud af i april efter skolebestyrelsen havde sendt et bekymringsbrev til politikerne i Skole- og Uddannelsesudvalget.

»Min søns lærer var nødt til at flytte ham, fordi det dryppede ned i hovedet på ham. I klassen er de nødt til at have en spand stående lige inden for døren, fordi det regner ind. De har altid en klud eller et viskestykke liggende til lige at tage det værste,« fortalte næstformand i skolebestyrelsen, Karina Ludvigsen, dengang.

Hver gang det regner kraftigt, så kommer der nemlig vand ind i både klasselokaler, på gangene og i garderoberne. Der er også flere steder, hvor mursten mangler, og der er frit udsyn til både ledninger og isolering i væggen.

»Vi ved ikke, hvad fugten gør. Her tænker jeg på lærernes arbejdsmiljø og eleverne. Vi ved ikke, om der er skimmelsvamp, eller om folk bliver syge af det både på kort og lang sigt. Vi ved ikke, hvor slemt det er. Vi skal helst ikke ende som Dronningborghallen,« sagde skolebestyrelsesformand Jan Rasmussen.

Der er planlagt mindre udbedringer af Nørrevangsskolen, men der er ingen nuværende planer om at skifte taget.

Et kommende ekstra spor på Viborgvej betyder, at beboerne på flere sideveje nu er bekymrede for, om de kan komme til og fra deres hjem i myldretrafikken morgen og eftermiddag.

Men Vejdirektoratet og Randers Kommune har kun tænkt sig at kigge på en løsning i forhold til lyskrydset mellem Fladbrovej, Bakkevej og Viborgvej. Man vil ikke kigge på en løsning for sidevejene. Det viser en aktindsigt.

»Vi politikere skal lytte til borgerne og deres problemer. Men borgerne kan og skal ikke løse problemet. Det ansvar påhviler Vejdirektoratet og Randers Kommune. Gensidig dialog vil her også her kunne skabe den bedste løsning. En løsning, hvor vi som borgere og kommune får bedst trafikafvikling for pengene,« sagde byrådspolitiker Bo Vestergaard (K) dengang om udfordringerne ved det ekstra spor.