Hvem misbruger monumenter til deres fordel? Den ene dag er du helt, den næste dag er du skurk. Kunstmuseets direktør, Lise Jeppesen forklarer, hvad Randers nye store skulptur går ud på.
En ansigtløs væltet statue lige midt på en trappe! Det kan man da ikke. Den ligger ud over trappen, så du skal gå til siden for at komme forbi! Og så hedder den Bar Roma, det er ikke særligt randrusiansk eller dansk, vel!
Randers nye otte meter lange kunstværk på Thors Trappe ved siden af det nye højhus og for enden af Østervold indvies her fredag eftermiddag og vil med garanti skabe debat og masser af holdninger.
Din Avis har talt med museumsdirektør Lise Jeppesen, for at finde ud af, hvad i alverden det hele går ud på. Og vi kan love dig en forklaring på navnet, hvorfor den ingen ansigt har og hvorfor den absolut skal ligge væltet ud over trappen.
LÆS: Væltet skulptur blev indviet: Nu er Thors trappe åben
Skulpturen vejer 1,6 tons, mens soklen vejer 6 tons. Skulpturen er 8 meter lang og er af sprøjtemalet aluminium og er lavet af den berømte billedkunstner fra Randers, Erik A. Frandsen. Eller som vi siger på de her kanter, ostehandlerens søn.
Hvorfor Bar Roma?
»Jeg må indrømme, at jeg også lige selv skulle synke et par gange, da jeg så de første skitseforslag,« siger kunstkenderen Lise Jeppesen, som har en udstilling klar med flere af Erik A. Frandsens værker på Randers Kunstmuseum fra lørdag 28. oktober.
Ifølge hende er den liggende mand skabt til debat og forargelse.
»Erik A. Frandsen er født i Randers, så det her gør han med åbne øjne. Han ved godt, hvad det vil medføre af kritik og holdninger til kunstværket. Han er ligeglad med, hvad der står på Facebook Randers. Selv er han ikke den bedste til at forklare sig med ord. Han er billedkunstner og lader kunstværkerne tale, han er ikke en teatermand med ordene i sin magt.«
Den væltede statue hedder Bar Roma fordi det symboliserer fascismens brug af monumenter. Den er ikke skabt direkte til Randers, men har været undervejs i kunsternes tanker i flere år. Så da flere private pengemænd fra Randers og Randers Kommune henvendte sig og spurgte, om han ikke ville skabe et kunstværk til Thors Trappe i Randers, faldt hans valg på den liggende mand.
Erik A. Frandsen lader sig inspirere af motiver og ting han ser på sine rejser rundt om i verden. Skulpturen er blevet til, efter rejser i Italien, hvor han så, hvordan fascismens mange monumenter blev brugt, misbrugt, brugt i andre sammenhænge der passede til den nye virkelighed. Eller også forfaldt monumenterne bare.
»Den hedder Bar Roma, fordi sådan en bar selvfølgelig burde ligge i enhver fascistisk fantasiby, hvor alt er perfekt. Det er betegnelsen på den utopiske, uopnåelige bar, som i Erik A. Frandsens fantasi hedder Bar Roma. Navnet henviser til, hvordan et monument i det offentlige rum kan bruges eller misbruges og stiller spørgsmålstegn ved vores brug af kunst og statuer,« lyder forklaringen.
»Jeg er ikke fascineret af fascistisk arkitektur, men af, at det står der«, understreger Erik A. Frandsen ifølge Politiken.
»Der står en hel fascistisk by, Tresigallo, næsten komplet tilbage. Det er smukt, men samtidig grusomt. Det optager mig, at det står der endnu.«
Hvorfor ligger den ned?
Statuen ligger netop lidt i vejen på den store trappe op mod Sundhedshuset og biografen, så du skal forholde dig til den. Den vil få dig til at kigge op og måske kante dig forbi den.
Det er med vilje.
»Jeg er optaget af at undersøge, hvad der sker med kunst i det offentlige rum,« siger Erik A. Frandsen til Politiken.
Erik A. Frandsen vil tvinge dig til at forholde dig til den.
»Det værste der kan ske er, at statuen bliver ligegyldig. Netop derfor er den ansigtsløs og væltet, så den kan få dine tanker i gang. Den iscenesætter et forventningsbrud. Så kan du tænke på væltede Lenin-statuer, en væltet buste af en godsejer, der er blevet rig på grund af slaver – Hans Egede, der i nogens øjne, koloniserede Grønland. Eller hvad med en væltet statue af Putin,« forsøger Lise Jeppesen at forklare det.
»Det er Erik A. Frandsens måde at vise sine tanker om vores usikre verden. Han tænker med øjnene. Han blev selv meget ramt under corona og har mødt mange indtryk af krig og ufred under hans rejser rundt i verden. I mine øjne handler det også om en Koran-lovgivning der er betænkelig, et retssamfund på kanten. Rasmus Paludan lægger næsten egenhændigt navn til en lov. Men måden loven er blevet til på, er urovækkende og ikke godt for vores demokrati,« de tanker kan man tænke ind i kunstværket, hvis man vil.«
Hvorfor ansigtsløs?
»Den er ansigtsløs, fordi den ikke er rettet mod bestemte personer. Den skal ikke udpege bestemte skurke, men er en bred kritik. Det handler jo ikke om en navngiven kritik af Mette Frederiksen eller Torben Hansen, eller en slave-godsejer. Det handler om den usikre verden vi befinder os i, med krig, corona og magthavere der bruger monumenter og sociale medier til egen fordel, eller lader ting forfalde,« lyder en meget komprimeret forklaring.
Hun tilføjer: »Det kunne jo også være en væltet statue af en brygger.«
Og så kan du jo selv tænke videre over det symbolske i, at der ligger en væltet brygger ved siden af Bryggertårnet og på den grund der i årtier husede Thor Bryggerierne. Industri der forsvinder og overlader pladsen til noget andet. Til nye beboere.
Og så beder Lise Jeppesen os om at huske på en vigtig ting.
»Erik A. Frandsen er en meget anerkendt kunstner. Han kan lave flot og præsentabel kunst. Så at han skaber en væltet statue og placerer den på en stor trappe i sin egen fødeby, det betyder, at han siger tingene på sin egen måde. Han vælger bevidst at provokere os.«
Erik A. Frandsen står blandt andet bag udsmykningen af Kronprinsessens arbejdsværelse og palæets taffelsal i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.