36 procent af danskere mellem 18 og 29 år har kørt beruset på cykel, og det er gået galt for hver fjerde, der er styrtet på cyklen.
Jørgen Rosengren, Lokalavisen.dk
Et stort antal cyklister kommer hvert år til skade i trafikken.
Cirka hver tredje mellem 18 og 29 har i de sidste tre år steget på jernhesten på trods af, de har været påvirket.
25 procent af dem er styrtet – og kommet til skade.
Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Cyklen er mange danskeres foretrukne transportmiddel, men det er ikke altid, at jernhesten er den mest hensigtsmæssige transportform.
For mens foråret og sommerens lyse nætter og høje temperaturer gør det attraktivt at cykle til og fra arrangementer, så kommer mange galt afsted, når cykelturen bliver kombineret med alkohol.
Hver tredje dansker mellem 18 og 29 år svarer nemlig i undersøgelsen, at de inden for de seneste tre år har kørt på cykel, mens de var berusede.
Og cykelturen kommer desværre ikke uden konsekvenser, for flere end hver fjerde svarer tilmed, at de er kommet til skade som følge af et styrt, mens de cyklede beruset.
»Èn ting er, at det rent faktisk er ulovligt at færdes på cykel, hvis politiet vurderer, at man er for fuld til at cykle, men værre er det, at man sætter liv og lemmer på spil ikke bare for sig selv, men potentielt også for sine medtrafikanter. Derfor er opfordringen også, at man, uanset hvor fristende det er, lader cyklen stå, hvis man ved, at man skal indtage alkohol,« siger Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.
Stor andel tilskadekomne hvert år
Vejdirektoratets seneste ulykkesrapport for 2021 viser tydeligt, hvorfor det er en dårlig ide at tage cyklen, når man har indtaget alkohol.
Her kom hele 828 cyklister nemlig til skade uanset om de var påvirket af alkohol eller ej, og cyklister er på nær personer i personbiler dem, som oftest omkommer som følge af et uheld.
Derfor bør man som blød trafikant også være ekstra varsom, når man færdes i trafikken.
Selvom langt de fleste er vant til at cykle, har alkohol stor påvirkning på særligt vores reaktionstid, hvilket hurtigt kan skabe farlige situationer, lyder det fra Henrik Sagild.
»Selvom de fleste danskere er dygtige cyklister og tager alle deres forholdsregler i trafikken, så er bløde trafikanter per definition mere udsatte for at komme galt afsted, hvis uheldet skulle være ude. Den statistik bør man ikke mikse med alkohol, for det er en rigtig farlig cocktail.«