Parkeringsstrategi foreslår flere ladestandere til elbiler, beboertilladelse til parkering i enkelte bydele og så skal indførelsen af et intelligent parkeringsinformationssystem gøres klar hurtigst muligt
KIAN JOHANSEN
En ny parkeringsstrategi for Randers Midtby har været til afstemning i byrådet og strøg lige igennem. Alle politikere stemte for.
Det betyder på den korte bane, at der snarest muligt bliver etableret et intelligent parkeringsinformationssystem, hvor bilisterne måske via en app kan finde ledige p-pladser i midtbyen. En sensor på hver enkelt plads, skal via et signal og bedre skiltning vise dig, hvor der er plads.
For påstanden i rapporten er, at der p-pladser nok i Randers. Folk kan bare ikke finde dem. For der er godt 2.700 parkeringspladser indenfor en radius af 500 meter fra Rådhustorvet i Randers.
Særlig licens
De vigtigste pinde i den nye strategi handler blandt andet om parkering i beboelseskvarterer, hvor der nu skal gives særlige beboerlicenser til beboerne i Danmarksgade og Søren Møllers Gade-kvarteret, samt Tøjhushave-kvarteret. Beboerne kan parkere døgnet rundt, men pladserne er tidsbegrænsede uden en licens.
Og så skal der findes plads til flere ladestandere til elbilerne.
Der kommer parkeringsrestriktioner indenfor centerringen. Og der skal findes muligheder for flere handicapparkeringspladser i tættere afstand til midtbyens interessepunkter.
Samtidig skal de nuværende parkeringsrestriktioner i de to nævnte kvarterer i Randers kortlægges, og der skal udarbejdes forslag til, hvor der kan etableres mere parkering. Problemer med parkering i andre områder er ikke omfattet af denne parkeringsstrategi og håndteres i andet regi, understreger forvaltningen.
Lange planer
På den lange bane udpeger parkeringsstrategien, hvor der er muligheder for at etablere flere parkeringspladser i en periode, indtil Flodbyens mange projekter realiseres. 1.etape af Flodbyen forventes først realiseret om 10-15 år.
Så skal der skabes oplevelsesruter for fodgængere til gågaderne fra parkeringspladserne ved centerringen som en del af Midtbystrategien. Kommunen skal tale sammen med de omkringliggende kommuner for at ensarte vilkår for håndværkerparkering i kommunerne. Der skal laves en strategi for placering af ladestandere i midtbyen og der skal findes ekstra parkeringspladser i Søren Møller Gade kvarteret og i Tøjhushave kvarteret.