LISE_LOTTE LEERVAD LARSEN(S)

BYRÅDSMEDLEM OG

MEDLEM AF SKOLE- OG UDDANNELSESUDVALGET

 

”Selvom et godt fundament er svært at ødelægge, så står huset trods alt bedre rustet mod storm og regn i gode, solide og bæredygtige materialer bygget af folk med de rette faglige kompetencer – det samme gælder vores børn og unge”.

Selvfølgelig skulle vores 5 børn gå i folkeskolen. Jeg husker min egen skoletid på Rytterskolen, som et trygt sted. Et godt sted at være barn – fyldt med leg, læring og gode fællesskaber.

Men en dag for nogle år siden blev jeg i tvivl. Jeg opdagede, at en af mine drenge følte sig ensom, overladt til sig selv og helt udenfor fællesskabet, og at han i dansk havde siddet alene under trappen på gangen og løst opgaver i stedet for at være sammen med de andre inde i klassen.

Jeg husker endnu hans fortællinger om ikke at vide, hvor længe han skulle sidde der, om hvordan han ud gennem vinduet kunne se resten af klassen lege på legepladsen. Følelsen af at være HELT ALENE. Det blev et WAKEUP CALL.​

Jeg mærkede og så på helt tæt hold konsekvenserne af, at tiden i skolen til det enkelte barn var blevet mindre. ​

Jeg gik ind i politik for børnene i folkeskolen og for jer forældre.

At afslutte folkeskolen med en afgangsprøve i hånden er et godt afsæt for vores unge mennesker. Det giver et godt fundament at stå på, når de træder ind i voksenlivet.

Det mærkede jeg tydeligt da jeg i anden sammenhæng hørte om Simon.

Det havde ikke ligget i kortene at han skulle afslutte folkeskolen med en afgangsprøve, men på grund af særlige omstændigheder, velvilje, samarbejde og en ekstra indsats stod han nu med en afgangsprøve i hånden. At mærke stoltheden og se glæden i skolelederens øjne, da hun fortalte om Simon, som glad og stolt var mødt op på hendes kontor med hjemmebagte småkager som tak. Det gjorde indtryk.

 

At kunne give lige chancer for alle børn handler om at behandle dem forskelligt, men også om skolernes rummelighed og mulighed for at tilpasse sig vores børns forskelligheder. Men også om, at der er voksne nok ude i klasserne, så der er tid til det ekstra kram, den ekstra hånd i ryggen og tid til at være sammen.

Er 1 lærer til 28 børn så et godt udgangspunkt?

Nej, det mener jeg ikke.

Der er behov for flere voksne ude i klasserne – det ønsker lærerne, børnene og forældrene.

Det kræver også politisk enighed. Heldigvis er et stort flertal, bestående af Socialdemokratiet, SF, Venstre, Konservative, DF og Radikale Venstre også enige i det. Sammen har vi i budgettet afsat 6. mio. kroner ekstra til flere lærere ude i klasserne.

Det er vigtige skridt i den rigtige retning, men vi har stadig et stort arbejde foran os.

Det tog mange år og mange kampe for at få vedtaget minimumsnormeringer for vores mindste børn.

Jeg drømmer om at give børnene mere tid. De mindste børn får nu mere tid, fordi vi har vedtaget minimumsnormeringer i Randers Kommune. Næste skridt er minimumsnormeringer i skolerne.