I mange år har kommunen været velvidende om, at infrastrukturen i Randers lider og specielt i og omkring Randers Bro.

Der er lavet fine infrastrukturplaner i 2008 og en ny er på vej i 2021 og der har været opkøb af ejendomme langs Århusvej, men hvad sker der? Tja, de fleste vil nok sige: ”absolut ingenting”.

Derfor siger vi i Østbroen, at vi ønsker en samlet trafikanalyse – med tryk på samlet.

For hvad fejler patienten virkelig? Vi ser alle symptomerne på overfladen, for det er jo let at konstatere lange køer på Århusvej, Grenåvej, Randers Bro, Havnegade, Østervangsvej og i og omkring rundkørslen ved politistationen. Men det ses også mange andre steder i myldretrafikken i retningen mod byen eller ud af byen og via krydsningen af Randers Bro.

Når infrastrukturen lider, så går det ud over rigtig mange mennesker, og virksomheder taber arbejdskraft og konkurrenceevne og Kommunen vækst og udvikling. Seneste DI undersøgelse placerer også Randers Kommune på en plads som nr. 89 ud af 93 Kommuner, når det kommer til infrastruktur.

Patienten er syg – så det rigtige at gøre, vil være at finde årsagen til at patienten skranter?

Når årsagen er fundet, så plejer man som regel at stille en diagnose.

Ud fra diagnosen kan lægen påbegynde sin behandling, i form af medicin eller kirurgiske indgreb.

Ethvert sygdomsforløb og indgreb har konsekvenser. Forhåbentlig så bliver patienten rask, måske fordi proppen, der nu er lavet, giver bedre omløb til andre vitale dele, som så også får gevinster og længere levetid.

Derimod vil en forkert behandling have negative konsekvenser, og måske endda tilføje nye problemer, og et forkert kirurgisk indgreb i blinde gør vist ingen raske, tværtimod.

Det bedste eksempel er, da Randers Kommune og Byråd i 2015 gerne ville lave rundkørslen om ved Politistationen – ja, så fik man nej af Politiet, netop fordi den samlede diagnose manglede.

Politiet påpegede dengang, at COWIs trafikale analyse ikke var repræsentativ, da analysen er udført på en for kort strækning i forhold til, hvor problemet opstår. Problemet opstår, da der er sammenhæng mellem trafikafvikling og fremkommelighed på hele strækningen, og ikke kun en delstrækning. Således er forståelsen og baggrunden for tilbagestuvningen misforstået i analysen og diagnosen er en fejl – og derved vil patienten ikke blive rask.

Har det afslag så givet Kommune og Byråd anledning til at komme med en ny og forbedret trafikanalyse hvor man kigger på en samlet plan – NEJ! Man genfremsætter bare den samme plan i infrastrukturplanen 2021, og så tilføjer man lige en Klimabro.

Vi ser jo præcis samme fremgangsmåde for Klimabroen. Ingen samlet plan. Det er på ingen måder en rigtig fremgangsmåde og spild af skattekroner og patienten forbliver syg, men nu med yderligere komplikationer.

Vi i Østbroen, ønsker derfor en samlet trafikanalyse, hvor man først og fremmest ser på nuværende infrastruktur. Hvor er problemerne for en ordentlig trafikafvikling af og på Randers Bro? Hvad er diagnosen og hvordan kan patienten hjælpes? og ikke mindst, hvordan påvirker det resten af infrastrukturen og hvilke konsekvenser får det for både patienten, men også for tilstødende veje og infrastruktur?

Når så først at Patienten er meldt rask og man ønsker at forbedre patientens øvrige skavanker eller ønsker at gå nye veje, ja så indregner man selvfølgelig igen alle konsekvenserne, for og imod på hele patienten i en åben dialog og samlet plan, for ethvert indgreb har konsekvenser.

Med venlig hilsen

 

Østbroen – Liste til KV21

Erik Bo Andersen

Kongelysdalen 14

8930 Randers NØ