På Byrådets første møde i det nye år – d. 18/1-2021, var der en sag om infrastrukturforbedringsprojekter for i alt 12. mio. kr. Man har kun 6 mio. kr. til rådighed. Der fremkommer endda ny forslag til nye cykelstiprojekter og på hvordan man yderligere kunne bruge penge og prioritere anderledes.
Sagen udspringer i, at man vil fremrykke afsatte midler i fremtidige år, afsat i rammen ”øvrige vejprojekter i 2021-2023. Det vil kort fortalt sige at man tømmer kassen de næste 3 år for midler til Øvrige vejprojekter.
Denne sag gav en vældig debat. Det ene parti efter det andet argumenterer for en skarp prioritering af midler, Budgetter, budgetforlig og at Kommunen ikke har råd til det hele og at der derfor må prioriteres.
Vi snakker om farlige uheldskryds, trafikreguleringer ved skoler, vejforløb hvor der opstår farlige situationer, og bedre fremkommelighed o.s.v. – Altså hverdags ting.
MEN RIGET FATTES PENGE
Ak og ve, hvordan skal det så gå, når man om 1 måned skal til at diskutere en infrastruktur plan i Kommunen med investeringer i, ja, hold nu fast 2,7 mia. kr. = 2.700.000.000 + Statens investering i E45 på 3 mia. kr.
De fleste kan huske tilbage til 2008, hvor Kommunen sidst vedtog en infrastrukturplan. Der var ambitionerne også høje med infrastruktur investeringer på 1,8 mia. kr. og hvor Kommunen skulle afsætte mellem 48 & 67 mio. kr. årligt.
Anno 2021, så er der ikke afsat en eneste kr. og der er ikke lavet et eneste projekt i infrastrukturplanen fra 2008. Det er da også kun 23 år siden, at Kommunen mente at vejsystemet var på sammenbruddets kant, hvis ikke investeringerne blev lavet. Kommunen fremskrev trafikvæksten dengang med 0,92% pr. år
Nu snakker vi igen Infrastruktur – beløbet er væsentlig højere – Kommunens prognose på trafikvækst ligeså – Faktisk astronomisk 2,87%
Er der et mønster? Måske en ”brændende platform”?
Ak og ve – Virkeligheden kalder…………………………
Erik Bo Andersen
Kongelysdalen 14
8930 Randers NØ