Når uheldet er ude for vores kæledyr, er det vigtigt, at man kan komme i kontakt med en dyrlæge. Nu har dyrehospitaler i Randers og omegn udbygget et vagtsamarbejde, hvilket også er med til at give fagligheden et løft

 

Enhver dyreejer kender situationen: hunden er kommet til skade med poten og piver og halter, eller katten kaster op og virker helt ved siden af sig selv. Klokken er fem minutter over dyrlægens lukketid, og man bliver nødt til at køre helt til Århus for at komme til vagtdyrlæge. Men heldigvis er der nu en løsning på det for folk i Randers og omegn, idet ni dyreklinikker har dannet samarbejdet ”Dyrlægevagten Randers og omegn”.

”Vi har arbejdet på at udvikle samarbejdet til fordel for både kæledyrene og os selv. Det betyder en tættere sparring, som både er med til at øge trygheden for alle parter og udvikle os fagligt,” fortæller dyrlæge Helle Markwardt fra Hornbæk Dyrehospital, som er en af de ni klinikker i vagten.

Når man ringer på vagttelefonen 70227122, kommer man i kontakt med den vagthavende dyrlæge, som kan rådgive over telefonen og vurdere, hvorvidt det er så akut, at man bør komme forbi den vagthavende klinik.

På den nye hjemmeside dyrlægevagtenranders.dk kan man desuden finde nyttig information om førstehjælp til dyr, og hvad man selv kan gøre.

 

Udenfor åbningstid

De ni klinikker i det nye samarbejde er Randers Dyrehospital, Vorup Dyrehospital, Hornbæk Dyrehospital, Hvidsten Dyrehospital, Langå Dyrehospital, Hammel Dyrehospital, Rødkærsbro Dyrehospital, Hinnerup Dyrehospital samt Bjerringbro Dyrehospital. De medvirkende klinikker skiftes til at have vagten.

”Vi har arbejdet på at udvikle samarbejdet til fordel for både kæledyrene og os selv. Det betyder en tættere sparring, som både er med til at øge trygheden for alle parter og udvikle os fagligt. Alle journaloplysninger sendes videre til dyreejerens egen dyrlæge, og vi ringer sammen i de tilfælde, hvor det kan have betydning for kæledyrets helbred og den videre behandling,” fortæller dyrlæge Helle Markwardt fra Hornbæk Dyrehospital.

Dyrlæge Heirun Møller fra Vorup Dyrehospital tilslutter sig:

”Vi er meget omhyggelige med overdragelse af al information. Samarbejdet betyder også, at vi hele tiden udvikler os fagligt og får et stadigt større netværk og grundlag med mange forskellige typer af behandlinger og dyr. Et sådant samarbejde er faktisk ret enestående, fordi vi jo normalt er konkurrenter, men hensynet til dyrene og vores faglighed vejer tungest. Derfor er vi rigtig gode til at give hinanden sparring og udvide hinandens horisont inden for dyrlægefaget.”

 

Erfarne dyrlæger med overskud

Når man har vagten i det nye vagtsamarbejde, kan man godt komme ud for at skulle behandle kæledyr i livstruende situationer. Derfor er det erfarne dyrlæger, som sidder i den anden ende af røret, når man ringer.

Ikke kun fagligheden, men også trygheden spiller en stor rolle for dyrlægerne i samarbejdet, siger dyrlæge Lone Plum fra Randers Dyrehospital:

”Dyreejere er meget knyttede til deres kæledyr, og derfor lægger vi vægt på at skabe så stor tryghed som muligt. Og én ting kan man som dyreejer være helt sikker på: Man møder altid en veludhvilet dyrlæge i vagten.” Lone Plum er mor til tre børn og bruger ved siden af sine vagter på dyrehospitalet en del tid på opgaver relateret til at være klinikejer og til faglige kurser for at holde sig opdateret. Turnusordningen giver hende – og samarbejdets øvrige dyrlæger – mulighed for at få privat- og arbejdsliv til at hænge sammen, så der er plads til overskud på begge fronter.

 

Ny hjemmeside og nyttig information

Når man ringer på vagttelefonen 70227122, kommer man i kontakt med den vagthavende dyrlæge, som kan rådgive over telefonen og vurdere, hvorvidt det er så akut, at man bør komme forbi den vagthavende klinik, eller om man kan vente til ens egen dyrlæges åbningstid. Som udgangspunkt koster det ikke noget at ringe og få afklaret i telefonen, om der er behov for dyrlægehjælp.

På den nye hjemmeside dyrlægevagtenranders.dk kan man desuden finde nyttig information om førstehjælp til dyr, og hvad man selv kan gøre for at hjælpe sit dyr. Der er beskrivelser af, hvordan man skal forholde sig ved for eksempel diarré, opkast, halthed, sår og skrammer, flækket negl, bidsår, tabt øje, hvepse- og bistik, hugormebid, hedeslag, overophedning, kramper og uopsættelig førstehjælp. Nogle skader og visse former for sygdom kan man selv afhjælpe i hjemmet, og andet skal tilses af en dyrlæge.

I mange situationer vil det være op til ejeren at vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at kontakte vagtdyrlægen, eller om det kan vente til egen dyrlæges åbningstid. På hjemmesiden kan man læse om, hvornår man bør kontakte vagtdyrlægen og få en vurdering af, om tilstanden er akut.