Med en generøs bevilling på 1.669.119 kroner fra Villum Fonden får fire folkeskoler i Randers Kommune nu mulighed for at styrke undervisningen i natur og teknologi.
Nørrevangsskolen, Langå Skole, Bjerregrav Skole og Grønhøjskolen er de heldige modtagere af penge fra Villum Fonden, der skal bruges til at opgradere faciliteter, anskaffe nyt udstyr og give lærerne nye kompetencer.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Randers Kommune.
Formålet er at gøre naturvidenskaben mere tilgængelig og relevant for eleverne og dermed styrke deres forståelse af natur og teknologi.
Nysgerrighedsrejse for eleverne
Bevillingen fra Villum Fonden er et skridt mod at gøre undervisningen i naturfag mere praksisorienteret og virkelighedsnær. De fire skoler har hver deres vision for, hvordan pengene bedst kan bruges til at fremme elevernes engagement og nysgerrighed.
På Grønhøjskolen er skoleleder Mette Gudum særligt begejstret for de nye udendørs læringsmiljøer, som en stor del af bevillingen vil gå til. Et af de mest markante tiltag er installationen af et energihjul, hvor eleverne kan generere strøm ved at løbe.
»Med energihjulet kan eleverne få en praktisk forståelse for, hvordan energi fungerer. For eksempel vil de kunne få en højtaler til at spille blot ved at løbe og generere strøm,« forklarer Mette Gudum og fortsætter:
»Det bliver en sjov og lærerig oplevelse, der engagerer eleverne på en helt ny måde.«
Energihjulet vil ikke kun være et redskab til undervisning i naturfag – det vil også kunne bruges tværfagligt i andre fag. Eleverne får dermed mulighed for at anvende deres viden i konkrete, fysiske sammenhænge, hvilket styrker deres forståelse af de abstrakte principper bag energi og teknologi.
Ud over energihjulet vil Grønhøjskolen også investere i mobile grejbanker, som kan tages med ud i naturen til praktiske undersøgelser. Eleverne vil kunne indsamle data, eksperimentere med forskellige naturfaktorer og få en hands-on oplevelse med naturvidenskab.
Et andet initiativ er indkøbet af Tiny Farms, der er små voksekasser, hvor eleverne kan eksperimentere med miljøfaktorer som temperatur og fugtighed. Disse små forskningsenheder vil give eleverne mulighed for at følge udviklingen af planterne dag for dag og få en forståelse for de biologiske processer på tæt hold.
Derudover skal der etableres et overdækket udendørs læringsområde, som giver mulighed for at holde undervisningen udenfor året rundt uanset vejret. Det åbner for et læringsmiljø, hvor eleverne kan få et mere direkte forhold til naturen og dens processer, samtidig med at de lærer om bæredygtighed og naturvidenskabelige metoder i praksis.
Fremtidens undervisning i kommunen
Skoleleder Mette Gudum håber, at bevillingen ikke kun vil gavne skolens elever, men også vække nysgerrigheden hos lokale børn og unge.
»Vi håber, at energihjulet og de andre initiativer kan inspirere eleverne – og måske også andre i området – til at tænke på biologi og teknologi på en ny og spændende måde,« siger hun.
Bevillingen fra Villum Fonden er en del af en større pulje på 30 millioner kroner, som er oprettet for at støtte kommuner, der ønsker at forbedre natur- og teknologiundervisningen i folkeskolen. Faget har i mange år lidt under mangel på specialiserede faglokaler og lærere med de rette kompetencer.
Bevillingen er et skridt i retning af at ændre på den situation og skabe en mere fremtidssikret undervisning, der kan forberede eleverne på en verden, hvor naturvidenskab og teknologi spiller en stadig vigtigere rolle.
De nye tiltag på Grønhøjskolen, såvel som på de øvrige skoler i Randers Kommune, markerer begyndelsen på et ambitiøst initiativ for at revitalisere natur og teknologiundervisningen.
Med et fokus på udendørs læring, eksperimenter og virkelighedsnære oplevelser, får eleverne mulighed for at engagere sig dybere i naturvidenskabens verden.
sas