Af Mark Sigetty, Jyllands-Postens Lokalaviser
Aarhus H gennemgår omfattende renoveringer de næste to år. Det får betydning for afgange gennem Randers.
»Historisk opgradering af jernbanen i Aarhus«
Sådan lyder beskrivelsen hos Banedanmark, af den omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H, der starter til foråret.
I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver reduceret med omkring 40 procent, og i 2026 forventes det, at der kører omkring 20 procent færre tog.
I de første to uger af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret, og der vil i stedet blive indsat togbusser.
Spørgsmålet er, hvad det kommer til at betyde for borgerne i Skanderborg, Favrskov og Randers Kommune?
Med stop i Ry, Alken, Skanderborg og Hørning, samt Hinnerup, Hadsten, Langå og Randers Station er mange af kommunernes borgere nemlig afhængige af den offentlige transport til og fra arbejde og i fritiden.
Her kan du se frem til store ændringer i togtrafikken de næste to år.
Påvirker driften
Banedanmarks omfattende ombygning af Aarhus H begynder 31. marts 2025.
Fra den dato og resten af året, vil der kun være to spor til at håndtere al togtrafik.
Det skriver GoCollective, der tidligere hed Arriva, på deres hjemmeside.
Det betyder ændrede køreplaner ind og ud af Aarhus for strækningerne både Aarhus-Silkeborg-Herning- og Aarhus-Viborg-Struer.
Samtidig træder GoCollectives nye køreplaner i kraft 15. december.
Det resulterer i en række ændringer for togtrafikken i Region Midtjylland.
Ifølge GoCollective er ændringerne »designet til at imødekomme efterspørgsel, lette overgange mellem tog og tilpasse driften til infrastrukturarbejde på visse strækninger.«
Desuden kommer der nye nattogs-afgange mellem Aarhus og Silkeborg.
På strækningen Aarhus-Silkeborg-Herning, der har stop både i Ry, Alken, Skanderborg og Hørning, indebærer ændringerne først og fremmest ekstra standsninger på Engesvang st. for borgere, der skal med toget vestpå.
Det betyder, at toget nu vil standse ved Engesvang st. på alle afgange mellem Aarhus-Silkeborg-Struer.
En anden stor ændring er, at de fire afgange mellem Aarhus og Silkeborg om lørdagen ændres til natafgange fredag og lørdag fra både Aarhus og Silkeborg.
Samtidig vil der på grund af den reducerede sporplads i Aarhus være ændrede tider ind/ud af Aarhus og fra/til Silkeborg.
Derudover kører de første to morgentog mandag-fredag fra Herning mod Aarhus ca. 20 minutter senere end sædvanligt. Ligeledes kører togene 3-7 minutter tidligere fra Aarhus og giver efterfølgende minutjusteringer på strækningen mod Silkeborg.
Væsentlige ændringer
På strækningen Aarhus-Viborg-Struer, der har stop i både Hinnerup, Hadsten og Langå, betyder ombygningen af Aarhus H, at køreplansåret 2025 bliver opdelt i to.
Fra 15. december 2024 frem til 30. marts 2025 kører der to tog i timen.
Togene fra Aarhus mod Struer kører 9 minutter senere end sædvanligt. Det betyder, at man i Struer vil få kortere ventetid til forbindelsen mod Thisted eller Holstebro-Herning-Vejle.
Togene fra Struer vil køre 4 minutter tidligere end i køreplanen for 2024.
Når sporpladsen i Aarhus H reduceres fra 31. marts 2025, ændres kørslen på strækningen Aarhus-Langå-Viborg-Struer væsentligt.
På strækningen Aarhus-Viborg-Struer vil der, mandag-fredag, være timedrift med GoCollectives tog.
Således kører der kun tog på strækningen en gang i timen, mens der indlægges en afgang yderligere hver time. Det indebærer dog et skifte til DSB mellem Aarhus-Langå. Skiftet sker i Langå.
DSB’s tog vil også stoppe i Hadsten og Hinnerup.
Afgangen fra Viborg kører 19 minutter tidligere end i køreplanen for 2024.
Togene fra Aarhus mod Struer kører 9 minutter senere og ankommer dermed også senere til Struer. Det betyder, at der vil være længere ventetid til næste forbindelse mod Thisted eller Holstebro-Herning-Vejle.
Togene fra Struer mod Aarhus kører 6 minutter tidligere. Det betyder, at der vil være længere ventetid i Struer til næste forbindelse mod Viborg-Aarhus.
Den omfattende ombygning af Aarhus H skyldes, at jernbanen gøres klar til at køre eltog. Det betyder at spor, perroner, signalsystem og flere broer skal bygges om.