Af Jørgen Andersen, Stenaltvej 6, 8930 Randers NØ

Hvordan kan Randers Kommune sætte et projekt – Klimabroen – i gang til et så enormt beløb på 550.000.000 kroner plus det løse, uden man har den fulde plan over trafikafvikling, støj og miljø?

Når man skal i gang med et projekt – stort eller lille – vil en normal fremgangsmåde være, at man laver en tegning over ”hele” projektet fra ende til anden.

Derefter kan man begynde at beregne, hvad de miljømæssige, infrastrukturmæssige og økonomiske konsekvenser vil være for alle omliggende og berørte parter.

Tilsyneladende er Randers Kommune begyndt i omvendt rækkefølge. Det vil sige ”midt” på projektet med at lave en ny firesporet havnevej. Bagefter har man så fået den geniale idé: ”Hov, hvis vi bare forlænger havnevejen i begge ender, så har vi en omfartsvej”. Se det er genial planlægning!

Imidlertid har man lukket øjnene for de miljømæssige og trafikale problemer, det giver, når man lander en firesporet vej i en tosporet landevej. I syd er det Clausholmvej og omliggende veje, det går ud over.

Og i nord lander den såkaldte Klimabro-omfartsvej midt på Udbyhøjvej ved togfabrikken Scandias gamle portnerbolig. Her vil der lande cirka 22.000 biler dagligt. Ingen har endnu fortalt, hvordan trafikken kommer videre herfra.

Specielt trafikken til det nordlige Randers via Østervangsvej/Hadsundvej med cirka 13.000 biler dagligt bliver et stort problem. Skal de køre mod vest, ind ad Udbyhøjvej til rundkørslen ved politigården, så bliver det en omvej på cirka 1,1 kilometer.

Skal alle de 22.000 biler derimod køre mod øst, ud gennem Dronningborg, hvor over halvdelen, cirka 13.000 biler, derefter skal køre tilbage mod nordbyen/Hadsundvej? Uanset om man vælger at køre ad Dronningborg Boulevard eller ad en kommende ringvejs forlængelse, er det en omvej på cirka 1,4 kilometer.

Da man i sin tid talte om Ringboulevardens forlængelse, var forligspartierne ellers meget imod at flytte placeringen nogle få hundrede meter med den begrundelse, man kaldte en ”omvej”. Tilsyneladende er man nu blevet fuldstændig ligeglade med ”omveje”, der er meget længere.

Muligheden er også, at trafikken til det nordlige Randers via Østervangsvej/ Hadsundvej fortsat skal køre over Randers Bro, ind gennem byen ad Havnegade. Men efter de hidtidige planer skal Havnegade nedjusteres til en tosporet stillevej. Dette for at få nemmere adgang fra byen til vandet. Så mon ikke trafikken hurtigt vil sande til her, hvis man vælger denne løsning.

Randers Kommune og forligsparterne skylder snarest at komme med en færdig plan, så beboere, erhvervsliv og trafikanter ved, hvordan man skal indrette sig for fremtiden.

Med den såkaldte Klimabro løser man ikke de trafikale problemer, man flytter dem bare. Skaber omveje, og ødelægger miljøet for masser af borgere.

Her lander Klimabro-vejen ved Udbyhøjvej. Foto: Jørgen Andersen