Af Christina Kjærsgaard, Medlem af byrådet for Østbroen
Skoleområdet er udfordret i Randers Kommune. Flere og flere børn har særlige behov. Flere og flere børn keder sig i skolen, der er alt for meget fravær, og mange mistrives. Der er ikke et quick fix! Men vi ved, at to voksne i klasselokalet virker. Både for de udfordrede og for de højtbegavede elever.
I Østbroen mener vi derfor, at der skal findes de nødvendige midler til varigt at fastholde to-lærerordninger.
I Østbroen har vi ønsket, at forvaltningen undersøger – skole for skole – hvor mange midler/timer, der bruges på de såkaldte mellemrumstilbud og vejledningstimer, for eksempel læse-, matematik- og inklusionsvejleder.
Kunne vi, som Brønshøj Kommune har gjort det, så at sige “lægge alle disse timer i en pulje” og derved med-finansiere to voksne, en lærer/lærer eller lærer/pædagog, i alle klasser fra 0. til 9. klasse?
Og endelig så vil vi i Østbroen stå i spidsen for at få undersøgt og muliggjort en adskillelse af almenskolernes og specialskolernes økonomi. Vi ønsker at minimere de økonomiske incitamenter til at beholde elever på egne skoler, (taksten er i dag kroner: 210.000 pr. elev), fordi skoleledere ofte er nødt til på grund af manglende økonomisk robusthed at fastholde elever på skolen, når barnet reelt set har brug for et helt andet tilbud.