Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn. I Langå er der ryddet op. Det betyder farvel til en kommandopost. Efter en længere spærring kører trafikken igen, men man skal forvente en periode med “børnesygdomme”.

Det har været nogle travle måneder på jernbanens hovedstrækning fra Aarhus og nordpå mod Aalborg. Mens togene i perioder har været væk fra forskellige dele af strækningen, har Banedanmark brugt tiden til at fremtidssikre banen flere steder.

Der er kommet nyt signalsystem, nye spor på centrale stationer, og ny perron i Brønderslev, ligesom arbejdet med at elektrificere jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn er i fuld gang.

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

»Fra Aarhus og nordpå har travlheden hersket i de seneste måneder. Vi og vores entreprenører arbejdede fokuseret i hele perioden og er glade for, at vi nu står med en jernbane, der er gjort klar til fremtidens tog. Om godt et par år er vi færdige med at sætte kørestrømsmaster op og trække køretråd på banen op til Aalborg og videre ud mod Aalborg Lufthavn, og så kan fremtidens klimavenlige eltog indtage den nordlige del af den jyske hovedstrækning,« siger Jørn H. Jacobsen, ledende anlægschef i Banedanmark.

Forventer ”børnesygdomme”

Mest synlig har det været i Aalborg og Langå, hvor den såkaldte sporgeografi er ændret, så sporene ligger optimalt.

Det har blandt betydet, at den gamle kommandopost i Langå har måttet lade livet. I Aalborg er der desuden lagt 37 sporskifter på stationen, ligesom et par broer er ombygget for at gøre plads til kørestrømsanlægget, så fremtidens eltog kan køre helt til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn.

Banedanmark har også udskiftet de gamle analoge signaler langs banen med et nyt signalsystem, så jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn nu kører på ny digital teknologi. Erfaringerne fra tidligere strækninger viser, at det nye signalsystem – når eventuelle ”børnesygdomme” er overstået – reducerer antallet af signalfejl og giver flere punktlige tog.

»Der har været et bredt spekter af forskellige arbejder på banen i år, og siden juli har vi trukket på passagerernes tålmodighed. Det vil vi gerne takke for, og vi er rigtig glade for igen at kunne byde passagererne tilbage i togene. Vi ser ofte, at der kan være udfordringer i starten, når vi tager et nyt signalsystem i brug, men skulle det ske, er vi klar til at rette op,« siger Jørn H. Jacobsen fra Banedanmark.

De nordligste projekter i den store buket af arbejder, der er udført i år, tæller en ny perron på Brønderslev Station og 700 meter dobbeltspor, som er anlagt syd for Hjørring Station, og som giver mulighed for en mere smidig togtrafik, lyder det fra Banedanmark.

Derudover er der to steder i Himmerland – i Skørping og Arden – udskiftet henholdsvis sporskifter og sporkasse.

Togene er nu tilbage på sporet, men arbejdet med elektrificeringen fortsætter, så der fra slutningen af 2026 også kan køre eltog hele vejen til Aalborg Lufthavn. Fra slutningen af året bliver der blandt andet sat kørestrømsmaster op i Aalborg.