Tre østjyske kommuner kan ikke dokumentere, at de har fået værdi for skattepengene, da de tegnede millionsponsorat af stort golfevent på Djursland.
Af Anders Dehn, JP Aarhus
»Det kan godt være markedsvilkår, men så er det rent held for kommunen. Og det er jo ikke godt nok.«
Norddjurs er en af de tre østjyske kommuner, som har uddelt et millionbeløb i støtte til en kontroversiel golfturnering uden at de kan dokumentere, at borgerne får værdi for deres skattepenge. Det vurderer juraprofessor ved Københavns Universitet Karsten Naundrup Olesen. Det kan i givet fald være et brud på kommunalfuldmagten.
Til august kommer Europas største golftour, DP World Tour, og en perlerække af verdens bedste spillere til Djursland. Det danske stop på turneringen går under navnet Danish Golf Championship, og det har kommunerne Aarhus, Syddjurs, Norddjurs og Randers støttet med i alt 3,5 mio. kr. i et sponsorat.
Tidligere har Jyllands-Posten fortalt, at turneringen trækker tråde til og er et propagandaværktøj for diktaturet i Dubai. Derudover er navnesponsoren, DP World, stemplet af Ukraine som ”international sponsor of war”, fordi logistikgiganten har indgået en stor aftale med Ruslands atomagentur.
Nu kan vi så på baggrund af aktindsigter fortælle, at Randers, Norddjurs og Syddjurs ikke kan dokumentere, at deres andel af sponsoratet er de 2,5 mio. kr., som de har bidraget med.
Kommuner må ikke støtte erhvervsvirksomheder økonomisk, men de må gerne tegne sponsorater. De skal dog kunne påvise, at borgerne får noget for skattekronerne, som modsvarer det beløb, der bliver betalt. Hvis kommuner betaler for meget, vil det være ulovlig støtte.
Det påpeger Norddjurs Kommunes forvaltning også i sin sagsfremstilling til politikerne. Forvaltningen tilføjer, at kommuner skal »udfolde sædvanlige og rimelige bestræbelser« for at finde frem til markedsprisen. Det har den bare ikke gjort i tilfældet med DP World Tour, vurderer Karsten Naundrup Olesen.
Han har læst de dokumenter, som kommunerne har udleveret til Jyllands-Posten, og udtaler sig på baggrund af dem. Her skriver Norddjurs Kommune ganske vist, at eventet vil sætte kommunen på danmarkskortet, give området opmærksomhed fra udlandet og brande Norddjurs. Den kommer det dog ikke nærmere, så det er ikke det samme som at undersøge markedsprisen på et sponsorat.
Randers Kommune skriver som svar på avisens anmodning om aktindsigt, at den ikke har lavet en værdiansættelse af sponsoratet.
»Randers er nærmest en tilståelsessag. De skriver, med nogle lidt andre ord, at de ikke har undersøgt det. Så for de to (Randers og Norddjurs, red.) er det ret tydeligt, at de ikke har undersøgt noget,« siger Naundrup Olesen.
Sælgers ord er ikke nok
Efter Jyllands-Posten henvender sig til kommunerne for at få et interview, svarer Randers Kommune på email, at den har »baseret sine vurderinger på de vurderinger, der er foretaget af Aarhus Eventkontor«.
Norddjurs svarer, at man henviser til Syddjurs’ svar.
Men også hos Syddjurs Kommune kniber det med at dokumentere, at borgerne får værdi for deres skattepenge. Kommunen fortæller, at bilag fra arrangøren er »blevet gennemgået ved møder her i kommunen«, og at dens vurdering af værdien af sponsoraftalen er på linje med Aarhus Kommunes vurdering. Som svar på avisens forespørgsel om interview lyder det fra Syddjurs, at »vi har ikke yderligere bemærkninger« end det svar, som Aarhus Events har afgivet.
Det er dog ikke nok at tage sælgers ord og tal for gode varer, lyder det fra Karsten Naundrup Olesen.
»Man kan ikke sige, at man har undersøgt markedsvilkårene, hvis man bare tager salgsmaterialet. At lægge sig op ad præsentationen fra arrangøren er ikke tilstrækkeligt,« konkluderer han og tilføjer:
»Det samme kan siges om det anførte om, at kommunens vurdering af værdien af sponsoraftalen er på linje med de vurderinger, som Aarhus Kommune har foretaget. De to kommuner kan næppe sammenlignes én til én.«
Aarhus Events skriver blandt andet, at et tilsvarende golfstævne i 2018 foregik i Silkeborg med Aarhus som medvært. En undersøgelse fra et analysebureau viste efterfølgende, at ’”medieværdien” udgjorde 871.000 dollars (6 mio. kr.) for Aarhus. Derudover kommer DP World Tour til henholdsvis Hovedstadsområdet og Fyn i de to kommende år, og de lokale turismeorganisationer forventer turistindtægter på henholdsvis 125 og 55 mio. kr.
»Det er måske også det bedste, man kan gøre. Det kan i hvert fald godt være rimelige bestræbelser,« siger Karsten Naundrup Olesen.
Men det er altså ikke nok til, at de andre kommuner – der i sagens natur er væsensforskellige fra storbykommunen Aarhus – uden videre kan basere deres vurdering på Aarhus’. Det er dog ikke noget særsyn, at danske kommuner bevæger sig på lovgivningens grænser for, hvordan de må bakke eliteidræt op.
Hvor kommunerne eksempelvis skal tage sig af skole- og socialområderne, behøver de ikke støtte eliteidræt. Derfor skal det foregå på markedsvilkår, hvis de gør.
Men ofte bliver vilkårene så favorable for eliteidrætten, at det udgør ulovlig kommunal støtte. Kommunalforsker Roger Buch sagde for et par år siden til Politiken, at »kommuner på en lang række områder gør en masse ting, som er på kant med loven, når det kommer til sponsorater af eliteidrætten«.
I tilfældet med de tre østjyske kommuner kan det ikke konkluderes, at sponsoratet af DP World Tour udgør ulovlig støtte. Men pointen er, at de heller ikke kan dokumentere, at det ikke er ulovlig støtte. Og det skal de kunne.